Egy gyors svéd.
A gyors lehet tiszta – Eva Håkansson erről meg van győződve. A doktori címmel rendelkező gépészmérnök be akarja bizonyítani a világ számára, hogy a környezetbarát elektromos járművek gyorsak és örömet is szereznek, valamint, hogy a gépészmérnöki szakma egy kiváló választás a nők számára is. Úton a világ leggyorsabb női motorosával, aki saját készítésű "KillaJoule" streamlinerével új, 434 km/h-s világcsúcsot állított fel.
A gének a hibásak
Eva Håkansson szívesen tervez teljesen új modelleket és szívesen vesz részt azokkal versenyeken is. Ebben valószínűleg szerepet játszanak a gének. Mivel szülőhazájában, Svédországban Eva olyan édesapával nőtt fel, aki esténként motorkerékpárokat bütykölt, hétvégéken pedig motorversenyeken vett részt. A szerelő pedig Eva édesanyja volt. Ebből logikusan következett, hogy Eva pici gyerekkora óta kint volt a versenyeken.
"Az apám mérnök és motorkerékpár bajnok volt. Alapvetően örököltem a tudomány és a motorkerékpárok iránti szertetét", meséli a jelenleg az USA-ban élő, 35 éves Eva. "Gyakorlatilag apám motorosboltjában nőttem fel és ő mindig arra bátorított, hogy koszoljam össze a kezem. Ragaszkodott hozzá, hogy saját motoron és autón dolgozzak. 2007-ben e-bikera alakítottunk át egy motorkerékpárt. Itt kezdődött az elektromos járművek iránti szerelmem."
Eva Håkansson
Teljesen feltöltve
Az édesapjával közösen épített motorkerékpár neve "ElectroCat" volt. 2008-ban ez lett az első Svédországban bejegyzett elektromos motorkerékpár. Nem sokkal később Evat meghívták a svéd parlamentbe, hogy mint a téma szóvivője mutassa be az ElectroCat-et és beszéljen az elektromos járművek előnyeiről.
"Valószínűleg ez volt az első alkalom, hogy egy motorkerékpár járt a parlament épületében. A biztonságiak először kicsit szkeptikusak voltak, amíg rá nem jöttek, hogy nincs benne üzemanyag. Szerencsére a motor épp befért a liftbe. Előző éjszaka egy hátsó ajtón keresztül vittük be a parlament épületébe, úgy éreztem magam, mint egy James Bond filmben."
Gyors és zöld
Ezeket az éveket a munka, a munka és újra a munka jellemezte. A pár teljes munkaidőben dolgozott és ezzel párhuzamosan tanult is. A szabad estéken és hétvégéken tudtak foglalkozni a KillaJoule-lal: építették, átalakították, beállították és előkészítették. Ezen kívül a versenyeken reklámozták az akkumulátor-meghajtású motorkerékpárok ökológiai előnyeit.
Mindketten mérnökök – így az akkumulátortechnológia átalakítása és korszerűsítése gyorsan megtörtént. A motorkerékpárhoz készült egy oldalkocsi és az erőátviteli rendszert a kőkorszakot idéző DC motorról az űrkorszaknak megfelelő AC motorrá alakították át. A világ leggyorsabb motorosa? Akkoriban egy elérhetetlennek látszó célkitűzésnek tűnt.
"Mindig is elfojthatatlan vágyat éreztem arra, hogy olyasmit próbáljak ki, amit korábban még senki sem próbált", magyarázza Eva. "Örömet szerez, ha sikerül túllépem a technológia szabta korlátokat és tesztelhetem a képességeim határát. Mindig mindenben a legjobb akartam lenni. Mindennap dolgoznunk kellett annak érdekében, hogy elérjük a magunk elé tűzött célt. Annyira akartuk, hogy soha nem adtuk fel. Én jobban szerettem építeni, mint motorozni és ez nagyon fontos akkor, ha az évből 360 napot a műhelyben töltesz és csak öt napod marad a versenypályára.
Rekordok hajszolása
Teljes sebességgel a tiszta jövőbe
Újabb rekordok megdöntésének reményében Eva tovább fogja tesztelni korlátait a KillaJoule-lal a Bonneville-tó kiszáradt medrében augusztusban megtartandó Speed Trials gyorsasági versenyen. Stratégiáját - vagyis, hogy a sebességet felhasználva világossá tegye az akkumulátoros meghajtásban lévő lehetőségeket - "rejtett öko-aktivizmusnak" nevezi. Ha egyúttal azt is megmutatja, hogy a nők rendkívüli mérnökök lehetnek a folyamatban, akkor ez egy újabb teljesített küldetés Eva Håkansson számára. Büszke arra, hogy apja nyomdokaiba léphet, akinek sokkal tartozik és akinek köszönheti ismereteit és tudását. "Ha bonyolult gépészeti problémával szembesülök, akkor felhívom és neki mindig van használatra kész megoldása. Nagyon sokat tanultam tőle. Elsősorban ő az oka annak, hogy elérhettem ezt a rekordot azzal a járművel, amelyet a saját kezemmel építettem."