Egy gyors svéd.

A sebességi rekordot Eva Håkansson tartja saját készítésű streamlinerével.

A gyors lehet tiszta – Eva Håkansson erről meg van győződve. A doktori címmel rendelkező gépészmérnök be akarja bizonyítani a világ számára, hogy a környezetbarát elektromos járművek gyorsak és örömet is szereznek, valamint, hogy a gépészmérnöki szakma egy kiváló választás a nők számára is. Úton a világ leggyorsabb női motorosával, aki saját készítésű "KillaJoule" streamlinerével új, 434 km/h-s világcsúcsot állított fel.

A gének a hibásak

Eva Håkansson szívesen tervez teljesen új modelleket és szívesen vesz részt azokkal versenyeken is. Ebben valószínűleg szerepet játszanak a gének. Mivel szülőhazájában, Svédországban Eva olyan édesapával nőtt fel, aki esténként motorkerékpárokat bütykölt, hétvégéken pedig motorversenyeken vett részt. A szerelő pedig Eva édesanyja volt. Ebből logikusan következett, hogy Eva pici gyerekkora óta kint volt a versenyeken.

+ További információk

"Az apám mérnök és motorkerékpár bajnok volt. Alapvetően örököltem a tudomány és a motorkerékpárok iránti szertetét", meséli a jelenleg az USA-ban élő, 35 éves Eva. "Gyakorlatilag apám motorosboltjában nőttem fel és ő mindig arra bátorított, hogy koszoljam össze a kezem. Ragaszkodott hozzá, hogy saját motoron és autón dolgozzak. 2007-ben e-bikera alakítottunk át egy motorkerékpárt. Itt kezdődött az elektromos járművek iránti szerelmem."

+ További információk
Az elektromos jármű olyan, mint a kalóriamentes csokoládé.

Eva Håkansson

Teljesen feltöltve

Az édesapjával közösen épített motorkerékpár neve "ElectroCat" volt. 2008-ban ez lett az első Svédországban bejegyzett elektromos motorkerékpár. Nem sokkal később Evat meghívták a svéd parlamentbe, hogy mint a téma szóvivője mutassa be az ElectroCat-et és beszéljen az elektromos járművek előnyeiről.

+ További információk

"Valószínűleg ez volt az első alkalom, hogy egy motorkerékpár járt a parlament épületében. A biztonságiak először kicsit szkeptikusak voltak, amíg rá nem jöttek, hogy nincs benne üzemanyag. Szerencsére a motor épp befért a liftbe. Előző éjszaka egy hátsó ajtón keresztül vittük be a parlament épületébe, úgy éreztem magam, mint egy James Bond filmben."

+ További információk
2008-ban Eva kiadta első könyvét: "Hybridbilen – framtiden är redan här". Azok számára, akiknek a svéd kicsit kínai: "A hibrid jármű – a jövő már elkezdődött". Akárcsak Eva, úgy a könyv is megelőzte korát. Kutatásai közben rábukkant a világ leggyorsabb elektromos járművére, a "KillaCycle" motorkerékpárra, amely egy gyorsulási versenymotor volt. Kapcsolatba lépett Bill Dube-bal, a tulajdonossal, hogy engedélyt kérjen tőle, hogy felhasználhassa a motorról készült fényképet a könyvében.
Az egész életét megváltoztató találkozás volt ez. 2009 nyarán Eva Håkansson és Bill Dube összeházasodtak. "Valószínűleg ez volt az évtized legőrültebb esküvője, de tökéletes volt. Az elektromosan nem vezető gyűrűket a "Ha az anód talákozik a katóddal, akkor szikrázik a levegő" mondás kíséretében húztuk fel egymás ujjára. A esküvői kápolna egy elektromos kisteherautó prototípusa volt. Én az ElectroCate-t vezettem, Bill pedig egy elektromos kerékpáron érkezett."
+ További információk

Gyors és zöld

A házasságkötést követően a dolgok csúcssebességgel haladtak tovább. Eva vezette Dube KillaCycle járművét és új rekordot állított fel a negyedmérföldes gyorsulási versenyeken. Azonban a pár arra a következtetésre jutott, hogy ha továbbra is szeretnék egymással megosztani az elektromos járművek iránti rajongásukat, akkor az eddigiektől eltérő megközelítés szükséges. A cél egyértelmű volt: Eva Håkansson szeretett volna lenni a világ leggyorsabb női motorosa.
"Mivel korábban nem építettünk saját magunk streamliner motort, az elején teljesen naivak voltunk", emlékszik vssza Eva egy mosoly kíséretében. "Úgy gondoltuk, hogy hat hónap és 10 000 dollár elegendő lesz. Végül tízszer annyi időbe került, és a tervezettnél tízszer több pénzt kellett befektetnünk a projektbe. De valóban megérte. A KillaJoule streamliner fölülmúlta a legvadabb fantáziánkat is."
+ További információk

Ezeket az éveket a munka, a munka és újra a munka jellemezte. A pár teljes munkaidőben dolgozott és ezzel párhuzamosan tanult is. A szabad estéken és hétvégéken tudtak foglalkozni a KillaJoule-lal: építették, átalakították, beállították és előkészítették. Ezen kívül a versenyeken reklámozták az akkumulátor-meghajtású motorkerékpárok ökológiai előnyeit.

+ További információk

Mindketten mérnökök – így az akkumulátortechnológia átalakítása és korszerűsítése gyorsan megtörtént. A motorkerékpárhoz készült egy oldalkocsi és az erőátviteli rendszert a kőkorszakot idéző DC motorról az űrkorszaknak megfelelő AC motorrá alakították át. A világ leggyorsabb motorosa? Akkoriban egy elérhetetlennek látszó célkitűzésnek tűnt.

+ További információk

"Mindig is elfojthatatlan vágyat éreztem arra, hogy olyasmit próbáljak ki, amit korábban még senki sem próbált", magyarázza Eva. "Örömet szerez, ha sikerül túllépem a technológia szabta korlátokat és tesztelhetem a képességeim határát. Mindig mindenben a legjobb akartam lenni. Mindennap dolgoznunk kellett annak érdekében, hogy elérjük a magunk elé tűzött célt. Annyira akartuk, hogy soha nem adtuk fel. Én jobban szerettem építeni, mint motorozni és ez nagyon fontos akkor, ha az évből 360 napot a műhelyben töltesz és csak öt napod marad a versenypályára.

+ További információk

Rekordok hajszolása

2014-ben Eva Håkansson 387.411 km/h (240.726 mph) sebességgel új, hivatalos sebességi rekordot állított fel Bonneville-ben a női motorosok versenyén. Két héttel később visszatért Bonneville-be és alaposan elemezte a motorkerékpárban tárolt adatokat. Ez azt mutatta, hogy elméletileg a motorkerékpár képes a 426 km/h (265 mph) elérésére is – ez elegendő arra, hogy 1 mph-ra megközelítse az üzemanyag-meghajtású motorkerékpárral egy angliai repülőtéren felállított nem hivatalos gyorsasági rekordot.
"Visszamentem a versenypályára és úgy döntöttem, hogy mindent kifacsarok belőle", emlékszik vissza Eva. "Következésképpen a sebességmérő 259 mhp-t mutatott, de tudtam, hogy ez túl pesszimista eredmény. Mivel az első gumik a sebesség növekedésével nagyobbak lettek és így torzították a sebességmérőn megjelenő értéket. De nem tudtam pontosan, hogy milyen mértékű az eltérés. Amikor az időmérő azt mondta, hogy 434.883 km/h (270,224 mph) sebességgel mentünk, akkor én voltam a világ leggyorsabb motorosa. És túl közel voltunk a 483 km/h-hoz (300 mph), hogy most leálljunk."
+ További információk

Teljes sebességgel a tiszta jövőbe

Újabb rekordok megdöntésének reményében Eva tovább fogja tesztelni korlátait a KillaJoule-lal a Bonneville-tó kiszáradt medrében augusztusban megtartandó Speed Trials gyorsasági versenyen. Stratégiáját - vagyis, hogy a sebességet felhasználva világossá tegye az akkumulátoros meghajtásban lévő lehetőségeket - "rejtett öko-aktivizmusnak" nevezi. Ha egyúttal azt is megmutatja, hogy a nők rendkívüli mérnökök lehetnek a folyamatban, akkor ez egy újabb teljesített küldetés Eva Håkansson számára. Büszke arra, hogy apja nyomdokaiba léphet, akinek sokkal tartozik és akinek köszönheti ismereteit és tudását. "Ha bonyolult gépészeti problémával szembesülök, akkor felhívom és neki mindig van használatra kész megoldása. Nagyon sokat tanultam tőle. Elsősorban ő az oka annak, hogy elérhettem ezt a rekordot azzal a járművel, amelyet a saját kezemmel építettem."

+ További információk
További történetek, amelyek érdekelhetnek.
Sport modellek.