Jéghideg szenvedély.
Ahogy Svédországban megjelenik a jég és a hó, Robert Gull megőrül - és ötletei is egyre őrültebbekké válnak. Robert úgy alakítja át motorkerékpárjait, hogy sem a hó, sem a jég nincs biztonságban tőlük. A BMW Motorrad találkozott a Guiness-világcsúcstartóval, aki az interjú kedvéért 200 km/h sebességgel egykerekezett át a jégen.
Miért a BMW RR modellt választottad a Guiness világrekord-kísérletedhez?
2014-ben egy Hondával állítottam fel a „leggyorsabb jégen egykerekezés” Guiness-világrekordját 100 méteren át tartott 183,3 km/h sebességgel. A rengeteg szükséges szabály és előírás, no meg dokumentum miatt nem szándékoztam újabb kísérletet tenni. De aztán 2015-ben az egyesült államokbeli Ryan Suchanek megdöntötte a rekordomat.
Én pedig tudtam: ahhoz, hogy visszaszerezzem azt, a nagy sebesség mellett is a lehető legjobb teljesítményt nyújtó szériamotorra lesz szükségem. Szerencsére a szponzorom, a Northbike összehozott a BMW Swedennel. Mindkettő segített abban, hogy visszaszerezzem a világrekorder címemet. Az eredmény: 206,09 km/h 100 méteren át - egy keréken!
Milyen érzés volt visszaszerezni a Guiness-világcsúcstartói címet?
Mindenekelőtt nagyszerű érzés volt, hogy én vagyok az első, aki 200 km/h feletti sebességgel ment jégen, és azt is csak a hátsó keréken. A második alkalom még különlegesebb is volt, mivel az első alkalommal nem kerültünk bele a Guiness Rekordok Könyvébe, most viszont szerepelünk a 2016-os kiadásban. Megérte a kemény munka. Tisztában vagyok vele, hogy mások majd megpróbálják túlszárnyalni ezt a rekordot, és a legjobbakat kívánom nekik. Verseny nélkül nem lennénk gyorsabbak és gyorsabbak, és nem ösztönöznék egymást arra, hogy még nagyobb sebességeket érjünk el. Most majd egy újabb motorosnak kell az új mércét felállítania. Azután majd meglátjuk, hogy tovább tudom-e emelni azt. Egy dolgot tudok: meg lehet csinálni.
Mi a véleményed az S 1000 XR-ről, miután a rekordot egy RR-rel állítottad fel?
Nagyon lenyűgözött a BMW S 1000 XR. Édesapám és én kidolgoztunk egy tervet, aminek a „Faroson” nevet adtuk. Ez egy svéd szó, aminek van egy olyan jelentése, hogy „apa és fia”. Szó szerint fordítva azt jelenti, hogy „veszélyzóna”. Apám mindig is szeretett volna egy hosszabb oroszországi túrát tenni a 66-as úton. Szeretném elkísérni ezen az úton. Nagyon jó barátok vagyunk, és sok nagyszerű emléken osztozunk. Úgy vélem, hogy nem gyűjthetsz elég emléket, ezért is adna egy ilyen út annyi élményt, amelyekre idős koromban majd visszaemlékezhetek. Ehhez a vállalkozáshoz az S 1000 XR, esetleg az R 1200 GS tökéletes motor lenne.
Hol és hogyan nőttél fel?
Stockholm mellett, egy Tyresö nevű kisvárosban nőttem fel. Édesanyám és édesapám boldog házasságban élnek, és van egy nővérem, aki 3 évvel idősebb nálam. Jelenleg két helyen élek: a barátnőmmel Södertäljéban, ahol szerelőként dolgozom a Scania számára, illetve a szüleimmel. Van egy motorkerékpár-műhelyük, mindenféle klassz „játékszerrel”. Ezért a legtöbb hétvégémet ott töltöm, és bütykölök.
Hogyan lettél ilyen jó vezető?
Apám, Anders Gull, mindig is szerette a motorkerékpárokat. Ifjú éveiben svéd motokrosszbajnok volt. 1996-ban kezdett "pocket bike"-okat behozni Svédországba. Természetesen én is szerettem volna egyet. Emlékszem, még egy wheelie bar-t (egykerekező rúd) is épített nekem, hogy pont úgy tudjak egykerekezni, mint ő!
Robert Gull
Véleményed szerint miért ilyen kreatív motorkerékpár-gyártók és -tervezők a svédek?
Ha kreatívan gondolkozol, kreatívan is élsz. Azt hiszem, hogy képesek vagyunk meglátni a terméket még azelőtt, hogy elkészülne a tervrajz. El tudjuk gondolni és aztán meg is tudjuk tervezni azt fejben. De hogy pontosan miért is vagyunk mi, svédek ilyen jók, azt nehéz megmondani.
Találkoztál valaha a honfitársaddal, Ola Stenegarddal?
Nem, Ola Stenegard és én még sosem találkoztunk. De természetesen hallottam róla, és tudom, hogy hihetetlen dolgokat csinál a tervezői csapatban, és fantasztikus motorokat készített a BMW számára.
Hogyan készülnek a filmek a YouTube-csatornádhoz?
Mindent a barátaim és a családom vesz fel. Full-HD fedélzeti kamerákkal dolgozom, illetve még egy drónnal. Ez utóbbi az apámé - ezért van az, hogy csak akkor készülnek légi felvételek, ha ő is ott van.
Kik a motoros hőseid, és miért?
Az apám, és Valentino Rossi. Talán furcsa összehasonlítani kettejüket, de amikor látom az apám lelkesedését a motorkerékpárok iránt, az pont olyan, mint nézni Rossit motorozni. Mindkettejüket a szíve irányítja, nem a feje. Az apám mindig is a legjobb barátom és támogatóm volt és ma is az, ő a fő inspirációs forrásom. Amikor 9 éves voltam, egy iskolai buliba motoros ruhában mentem, és éppen úgy néztem ki, mint az apám. A buli témája az volt: „Öltözz úgy, mint a példaképed”.