A BMW Motorrad 90 éve

Most rajtunk a sor, hogy köszönetet mondjunk.

A BMW Motorrad 90 éves – ez valóban ünneplésre ad okot. De nem csak miénk az érdem. Nem tudtunk volna idáig eljutni a BMW Motorrad barátai nélkül, akik az évek során kitartottak mellettünk, és szenvedélyesen képviselték a BMW márkát. Éld át újra 90 év szenvedélyét, innovációját és haladását webes összeállításunkkal. Jó szórakozást!

A 20-as évek

Az alapok lefektetése.

Ugrás a webes összeállításra

Max Friz – a boxermotormotor feltalálója.

Max Friz – a boxermotormotor feltalálója.

Az első BMW motorkerékpár eredete 1917. január 2-ára vezethető vissza. Ezen a napon csatlakozik a BMW-hez a 33 éves mérnök, Max Friz. A sváb születésű mérnök éppen otthagyta előző állását, miután Stuttgartban összevitatkozott korábbi főnökével, Paul Daimlerrel. Mint utóbb kiderült, a BMW legnagyobb szerencséjére.

Az 1919. június 28-án aláírt versailles-i békeszerződés megtiltotta Németország számára a repülőgépek és a repülőgépmotorok gyártását. A BMW jövője finoman szólva is bizonytalan volt. Azonban Max Friz, már a BMW vezető tervezőjeként megragadja a lehetőséget, és minden figyelmét a motorkerékpárok felé fordítja. Friz 1922 decemberében, alig 4 héttel kinevezését követően befejezi az első BMW motorkerékpár életnagyságú tervrajzát. A jármű központi eleme az új motortípus: a BMW boxermotor.

+ További információk

A 30-as évek

A BMW komoly feltűnést kelt az európai versenypályákon.

Ugrás a webes összeállításra

A 40-es évek

Úttörő szellemiséggel egyenesen előre.

Ugrás a webes összeállításra

Visszatérés az R 24-essel

A világháború utáni első BMW motorkerékpárt Münchenben tervezték egy háború előtti modell alapján. A vállalat más vállalatoktól kölcsönzött szerszámgépekkel – még ha keservesen is, de – újraindul. A szövetséges hatalmak által adott gyártási engedély csak a 250 cm3-t meg nem haladó egyhengeres motorkerékpárok gyártását teszi lehetővé a vállalat számára. A tervrajzok már 1948 nyarára készen állnak, de az első BMW R 24-es csak kicsivel ez év karácsonya előtt gördül le a futószalagról. A jármű egy 247 cm3-es, 12 lóerős motorral rendelkezik. A BMW Motorrad a következő év során közel 10 000 darabot gyárt belőle. Egy évvel később ez a szám 17 000-re emelkedik.

A régi R 23-as alvázán most egy korszerű, centrifugális előgyújtás-szabályozóval ellátott egyhengeres motor foglal helyet. Szintén új elem a racsnis lábpedállal kapcsolható, négyfokozatú sebességváltó. A BMW visszatérése rendkívül sikeresnek bizonyul az R 24-essel, és a motor gyorsan különleges megtiszteltetésben részesül: Theodor Heuss német elnök motoros kíséretét csupa R24-es alkotja.

+ További információk

Az 50-es évek

R 68 – a 100 mérföldes versenymotor.

Ugrás a webes összeállításra

A 60-as évek

BMW motorkerékpárok szerte a világon.

Ugrás a webes összeállításra

A 70-es évek

Egy innováció: a teljes burkolat

Ugrás a webes összeállításra

Szélcsatornában született: az R100 RS.

Szélcsatornában született: az R100 RS.

Az R 100 RS a BMW Motorrad első olyan sorozatgyártású motorkerékpárja, amely szélcsatornában kifejlesztett, teljes burkolatot kapott. A burkolat elsődleges célja az aerodinamika javítása volt, miközben a vezetőt is védi a széltől és a rossz időjárási viszonyoktól. Emellett az R 100 RS volt az első BMW-motor 1 literes hengerkapacitással. 200 km/órás végsebességével a motorkerékpár a gyorsaság terén is kiválóan teljesít. A versenytársak motorkerékpárjaival ellentétben az R 100 RS sofőrje pihentető, függőleges pozícióban ülhet a burkolat mögött még nagy sebességek mellett is. A BMW számára ez a modell képviseli a sporttúra-motorkerékpár születését.

+ További információk

A 80-as évek

Egy új szegmens: a túraendurók.

Egy új szegmens: a túraendurók.

Miután belépett a terepversenymotor-piacra, a BMW 1980-ban átalakítja a sikeres terepjárművet és bemutatja sorozatgyártású dual-sport motorkerékpárját: a BMW R 80 G/S-t. A G a „Gelände”-t (= terep), míg az S a „Strasse”-t (= út) jelöli. A motor egyik tulajdonsága különösen nagy szenzációt kelt: ez a világ első egyágú lengővillája, a BMW monolever, amellyel a hátsó kerék egyoldali felfüggesztést kap. Ez a modell egy új szegmensnek ágyazott meg: a nagyméretű, kényelmes kalandtúra-motorkerékpárokénak, amely a mai napig a BMW motorkerékpár-üzletágának sarokpillére.

A nyolcvanas évek elején a BMW elküldi a boxerburkolatot. Már hogy a sivatagba. A BMW nyeri meg a világ legkeményebb raliját a francia Hubert Auriol segítségével, aki navigációs tehetsége miatt „az Afrikai„” becenevet kapja. Auriol 1983-ban megismétli a sikert. A belga Gaston Rahier 1984-ben és 1985-ben szintén felírja nevét a BMW-n motorozó győztesek listájára.

+ További információk

Egy új szegmens születése.

Ugrás a webes összeállításra

A 90-es évek

BMW Motorrad: lenyűgöző innovációk.

Ugrás a webes összeállításra

A 2000-es évek

Visszatérés a versenypályára.

Ugrás a webes összeállításra

A jelen

További történetek, amelyek érdekelhetnek.
Megfelelő motorok.