Visszatérés Indiából Bajorországba.

Interjú Edgar Heinrichhel, a BMW Motorrad vezető tervezőjével.

Rövid idejű indiai munkavállalás után Edgar Heinrich visszatért Münchenbe, hogy átvegye a BMW Motorrad tervezői csapat vezetését. Ez boldog visszatérés volt a fanatikus motoros számára, akinek 1986-ban indult a karrierje a BMW-nél. Számos BMW motor tervezését irányította, például: Párizs-Dakar-rali motor, K 1200 S és R modell, HP2 Enduro, R 1150 GS, R 1200 GS és a legújabb S 1000 RR modell.

A Bajaj indiai autógyártónál eltöltött időszak előtt a K 1600 GT és GTL túramotorok, valamint a C 600 Sport és a C 650 GT maxi robogó tervezésében is szerepet vállalt. A felsoroltak mindegyike sikeres terméknek bizonyult, amelyek kiterjesztették e kidolgozott piaci szegmens horizontját, és számos új ügyfelet csábítottak a márkához. Exkluzív interjú Edgar Heinrichhel, a BMW Motorrad vezető tervezőjével, aki a különféle motortípusok tervezésével, gyűjtésével és felújításával kapcsolatos szenvedélyéről mesél.

Az R 1200 GS tervei akkor készültek el, amikor Indiába mentél. Pont akkor lett kész, amikor visszatértél. És most szerepet kaptál az új motor bemutatásában. Elégedett vagy az eredménnyel?
Igen, elégedett, de egyáltalán nem ért meglepetés. Nagyon örültem a médiavisszhangnak, amikor bemutattuk a modellt az Intermot keretében. Nagyon sok pozitív visszajelzés érkezett. Negatív véleményre nem is emlékszem. Úgy tűnik, mindenkinek tetszik ez a motor. Nem is kívánhattam volna jobb visszatérést a BMW-hez.
+ További információk
Nem idegen egy kicsit számodra, hogy ennyire a „valódi világ” előtt jársz? És hogy meg kell jósolnod és határoznod a jövőbeli trendeket?
Ez az időanomália csak egy része a tervezésnek. Olyan, mintha egy másik, jövőbeli világban dolgoznál. Ugyanakkor realistának kell maradnod, és a jelenben, itt és most kell dolgoznod. Gyakran úgy tűnik, hogy nagyon sok idő telik el egy új motor piaci megjelenéséig. Mindent egybevetve, nincs annál felemelőbb érzés, mint amikor a „gyermekedről” végre lehull a lepel, és azt látod, hogy az utcán a motorosok  birtokba veszik. A tervezők valóban párhuzamos életet élnek. És soha nem vagyunk elégedettek. Amikor egy motor piacra kerül, már aszon törjük a fejünket, miként tudnánk fejleszteni a következő modellt.
+ További információk

Mit tudsz mondani a GS-ről? Mennyire bonyolult dolog egy teljesen tradíciók nélküli dizájnt fejleszteni?

Az új dizájnok gyakran egyensúlyozást kívánnak meg. És az ember nem szeretné elriasztani a GS-tulajdonosokat. Tervezőként mindig valami teljesen újat kívánsz alkotni. Az ilyen sikeresen dizájn megváltoztatása aggodalommal töltheti el a tervezőt. Meddig mész el? Meddig kell elmenned? Előnyös, hogy a csapat számos tagja – jómagamat is beleértve – GS-motoros, és már magunkénak érezzük a GS-életvitelt. Így nagyon is tudjuk, mit várunk el a GS-től. Az új R 1200 GS modellnél minden tökéletesen sikerült. Nagyon fontos volt, hogy hiteles GS-t alkossunk meg. Egy olyan modellt, amely hű marad a gyökereihez, klasszikus megjelenés és dizájn jellemzi, de új és dinamikus értelmezés tartozik hozzá.

+ További információk
És mit lehet elmondani az új szegmensekről, mint például az Urban Mobility?
Nagyon frissítő érzés, hogy én is része lehetek az új szegmensnek. Ami igazán izgalmas benne, hogy saját értelmezést adhatunk ennek a szegmensnek. Nagyszerű dolog tervezési jelentést készíteni. Ahogy tettük azt a C 600 Sport és a C 650 GT modellel. Fantasztikus élményben volt részem, amikor tavaly nyáron bemutattam az újságíróknak és a VIP-személyeknek a C evolution elektromos robogót. Éppen Londonban tartózkodtam, amikor a prototípus be lett mutatva, és tesztmotorozás keretében ki is próbálták. A várakozásoknak megfelelően műszaki és tervezési oldalról is bizonyított a jármű.
+ További információk
Milyen BMW motorok kifejlesztése jelentette a legnagyobb örömet az évek során?
Minden BMW motor különleges a maga nemében, és élvezetet jelent megtervezni. Nagyon szeretem a Dakar-motorokat, vélhetően azért, mert a terepmotorozás és a versenyzés a nagy szenvedélyem. És ezek a motorok kifejezik a lényegét annak, amit a GS, a kettős sport jelent számomra. Az egyik legérdekesebb motor, amit terveztem, az a K 1200 R modell. Bizonyára nem logikus és nyilvánvaló választás részemről. És természetesen nem napjaink ‘tipikus’ BMW-je. De megalkottuk, bármilyen bizarr ötletnek is tűnt – és én nagyon megszerettem.
+ További információk
A motorozás nagy részét teszi ki a szabadidőmnek. Szeretsz régi motorokkal közlekedni?
Egyértelműen igen. Szeretek motorokat helyreállítani, szétszedni és felújítani, hogy valami egészen különlegeset hozzak létre – akár régi BMW-kből is. Ez nem túlságosan népszerű itt, mivel sokak szerint a régi motoroknak meg kell őrizniük az eredetiségüket, azonban én az összes régi BMW-et módosítottam és újjáépítettem. Az egyetlen motor, amelyet eredeti állapotban őriztem meg, egy Honda CB 500-as, fiatalságom ikonikus járműve. Van egy 1954-ből származó BMW 51/3-asom is, amelyet átalakítottam. A Lo Rider koncepcióra való ösztönzés vezérelt. Keresni egy motort, újratervezni és akár újraértelmezni – ahogy a motorátépítők csinálják –  ez nagyon klassz dolog. Igazán élvezem. Még a napi motorozáshoz használt 58 éves BMW-m is mindig nagyon megbízható volt.
+ További információk

Nos, milyen motor áll pillanatnyilag a garázsodban?

Jelenleg 16 motor színesíti a garázsomat. Helyreállított klasszikus típusok is vannak köztük. Lehet egy férfinek elég motorja? Nézzük, milyen motorjaim vannak: egy HP2-es, egy R 51/3-as, egy R 24-es, egy R 100 GS Párizs-Dakar modell, pár Ducati, egy régi Matchless és egy Enfield az indiai időszakomból, amelyet sikerült csatasorba állítani. Van egy 1961-es Vespám is, kiváló állapotú motor, és minden eredeti rajta. Egy Gas Gas típusú motorral is rendelkezem, amelyet próbamotorozásra szoktam használni. Van egy CB 650, egy CB550 és egy Honda Dominator típusú motorom is.

+ További információk
Mérnöki ismereteidet tudtad hasznosítani a tervezői karrieredben?
Gyerekkoromban sokat szöszmötöltem, és javítgattam a motoromat. Nem engedhettem meg magamnak, hogy szervizbe vigyem. Ez volt a legjobb módja, hogy mindent megtanuljak. Mindig élveztem, hogy motorokkal bíbelődöm, szóval ez határozottan segített nekem. Manapság el tudok beszélgetni a mérnökökkel, akik érzik, hogy megértem és tisztelem őket. Ily módon együtt megalapozott döntéseket tudunk hozni. A motorok meglehetősen bonyolult jószágok. Majdnem az összes műszaki alkatrész látható kívülről. Így a terméket technológiai szempontból is értelmeznünk kell, és úgy kell megterveznünk.
+ További információk
A terméket technológiai szempontból is értelmeznünk kell, és úgy kell megterveznünk.

Edgar Heinrich, a BMW Motorrad vezető tervezője

Mik a márka legnagyobb jövőbeli kihívásai?
Manapság sok motorral lehet találkozni, ami az idő múlásának jele. De globálisan nézve, ki kell tudni emelkedni a tömegből. Erős, emléket idéző motorokra van szükségünk, amelyek kifogástalanul működnek, és mindig hoznak egy kis pluszt.
Egyéb izgalmas kihívásként említhetem az új szabályozási előírásokat, valamint a zöldebb, környezetbarátabb mobilitási megoldások iránti igényt. A kétkerekű járművek fontos szerepet játszhatnak itt. A BMW Motorrad rendezvényen mi is ki akarjuk venni a részünket a tennivalókból innovatív megoldások biztosításával.
Edgar, köszönöm az interjút.
+ További információk
További történetek, amelyek érdekelhetnek.
Megfelelő motorok.
spinner