Vintage motorverseny a Fuji Speedway-en.

A '70-es évek stílusa visszatér a versenypályára.

Az R nineT racer a superbike-ok korai napjait eleveníti fel. A BMW R 90 S és látványos bemutatói Daytonában és az 1976-os Isle of Man versenyen feledhetetlenek. Ha visszaemlékszünk a '70-es évek versenyeinek világára, azonnal Japán jut eszünkbe, a modern motor szülőhelyére, ahol most látványos megújulásnak lehetünk szemtanúi.  

A Fuji Speedway felett hűvös és tiszta a levegő. Japán legmagasabb hegye, a Speedway névrokona lenyűgöző látványt nyújtva tornyosul a távolban. A nemzet szent vulkánja beburkolózik a felhőkbe, és türelmesnek kell lenned, ha meg szeretnéd pillantani a hó borította hegycsúcsot. Sok évvel ezelőtt Hideo Kanaya japán motoros az első motoros világbajnokságán vett részt, és meglepetést keltve a harmadik helyen futott be a japán nagydíjon. Ma reggel, mintegy 42 évvel később a Fuji Speedway lassan éledezik.  

+ További információk

Szórakozás, gyorsaság és stílus együttese.

Joy Lewis amatőr versenyző legördíti R nineT racerjét a furgonról. Az R nineT család új modellje összetéveszthetetlen visszatérést jelent a '70-es évek korai motorjaihoz. „Ez az évtized hihetetlenül fontos volt a versenymotorok történetében. Mindennek megteremtette az alapját, amit ma versenyzésnek hívunk”– vélekedik Joy, csodáló pillantást vetve racerére. Több kis busz jelenik meg a furgon jobb és bal oldalán. Daisuke Mukasa és a Curry Speed Club többi tagja azzal foglalatoskodik, hogy rajtszámot illesszen vintage motorjára.

Ezután magukra kapnak egy olyan kopott bőrruhát, amely öregebb, mint ők maguk. „A Cosplay tipikusan japán dolog – ruha és játék együttese”– mondja Tadashi Kono, aki motorversenyzés témában ír cikkeket és elismert szakértő a japán motorversenyzői szcénában. „A stílus nagyon fontos. A vintage versenyeken részt vevők gyakran a hétköznapi életben is retró ruhát öltenek magukra”. Rövid pihenő után Tadashi sietve odamegy Daisuke Mukasához és Shiro Nakajimához, hogy az utolsó információkat is átadja az úttal kapcsolatban. Mindjárt kezdődik. Vintage motorverseny a Fuji Speedway-en.  

+ További információk

Versenygépre van szükséged? Építsd meg magad.

Tadashi Kono (jobbra) és Daisuke Mukasa (balra) a motorosok eligazításán.

Versenygépre van szükséged? Építsd meg magad.

A pályán uralkodó légkört ugyanaz az amatőr szellemiség jellemzi, mint ami a '70-es években uralkodott, amikor a gyári versenyzőket egy kezünkön meg tudtuk számolni, és gyakran az egyéni versenyzők szerepeltek a legjobban a világbajnokságokon. Sikerüknek a tehetségük volt a táptalaja. Nem ritkán a gyengébb fél váratlan győzelmet arat. A szponzorok nem taposták egymás sarkát az ajtónál. Legfeljebb egy helyi motorkereskedő adományozott bőrruhát vagy új sisakot.  

+ További információk

A vintage versenyeken magadra vagy utalva.

A motorosoknak nemigen volt szükségük többre, mint erre a felismerésre. Mert a versenyzés mindenki számára elérhető volt. Az átlagfizetés elegendő volt ahhoz, hogy a motoros meg tudja vásárolni a legfontosabb alkatrészeket, és a készleten lévő használt motorokból versenymotort tudjanak varázsolni: csak a vezérműszíjat kell kicserélni, továbbá a kipufogót és a karburátort kell átépíteni a versenyre vonatkozó előírásoknak megfelelően. Vedd le a sárvédőt, a tükröt és a többi szükségtelen alkatrészt. Cseréld le a dupla ülést egyes ülésre, és a túrakormányokat kormánycsonkra. Helyezz fel lágy futófelületű gumiabroncsot, és már kész is a versenygép. Ez jóval az ügyes találmányok, az elektronikus futómű és a Ride-by-Wire funkció megjelenése előtt történt.  

+ További információk
Tokió szinte fürdik a legújabb technológiák özönében, amelyek azonban egyik napról a másikra elavulttá válnak. Lehetetlen lépést tartani, ezért egyre növekszik az ellenintézkedések száma. Több analóg dologra van szükségünk az életben.

Tadashi Kono, motoros témában tevékeny újságíró

Távol-keleti ihlet

Távol-keleti ihlet

A fiatal hősök lecsupaszított motorral, természetes versenypályákon versenyeztek, vasúti pályákat, hidakat, meredek dombokat, macskaköves és betonozott utakat küzdöttek le. A tereptől függően gyakran viseltek félsisakot, mert a teljes arcot védő sisak olyan nehéznek bizonyult, hogy a macskaköves úton való rázkódástól homályosan láttak volna. Ez már a határok feszegetése; a kipufogók és a lábtartók a motor megdöntése következtében leértek a földre. Nézők tömege sorakozott a versenypálya szélén, és szinte tátva maradt a szájuk a motorosok produkciójától. A '60-as években a motorokat autók váltották fel a közlekedésben, de mostanság előbbiek sportgépek formájában való látványos visszatérését éljük.  

+ További információk
A '70-es évek motorjai lenyűgözőek. Nem túlságosan gyorsak, nem számítanak sem réginek, sem újnak. A motorosok uralni tudják a sebességet, és ezt élvezik.

Shiro Nakajima, 46Works

Jelentős fejlesztések a BMW R 90 S modellnél.

Ihlet az R nineT Racerre: Helmut Dähne R 90 S motorján.

Jelentős fejlesztések a BMW R 90 S modellnél.

Időközben a BMW kifejlesztett egy masszív sportmotort, és 1973-ban bemutatta az R 90 S modellt. Szenzáció volt a javából! Komoly üzenet az ázsiai versenytársaknak: 67 lóerő, 898 cm³, 38 mm Dell’Orto karburátor, műszerfalburkolat, valamint csinos füstszürke bevonat. 1976-ban rendezték az USA-ban az első superbike bajnokságot. A versenypályán az R 90 S is megjelent. „A japán motoroknak sokkal nagyobb volt a teljesítményük, és mindenki azt hitte, hogy a Kawasaki fog nyerni” – fejtegette Tadashi.  

+ További információk

A szeretett racer: az R nineT Racer nyergében a Fuji Speedway-en.

Ehelyett Steve McLaughlin jutott át elsőként a célvonalon BMW R 90 S motorjával a Daytona-sorozat kezdetén, és az idény végén Reg Pridmore az első USA-beli superbike bajnokként ünnepelhetett. „A japán motorkerékpárok motorjai túl nehéznek bizonyultak az alvázukhoz képest. A gyártók egyre nagyobb teljesítményt szerettek volna kihozni motorjaikból. De kudarcot vallottak. A motorok mindenütt megjelentek, és nehéz volt őket kezelni. Ennek dacára a BMW megtalálta a teljesítmény, kezelhetőség és megbízhatóság tökéletes egyensúlyát, és ezért lett befutó” – emlékszik vissza Tadashi. Ugyanebben az évben Hans-Otto Butenuth és Helmut Dähne érte el a legjobb időeredményt az Isle of Man verseny Production TT géposztályában, és az R 90 S legendává vált.  

+ További információk

Versenyzés a szórakozás jegyében.

A '70-es évek ikonikus gépei világszerte újjászületésen mennek keresztül. Különösen Japánban, ahová a vintage versenyek újra teljesen visszatértek. „Itt a vintage motorversenyek nagy népszerűségnek örvendnek. Nagyon sok a fiatal motoros, és ezáltal a még fiatalabbak is kedvet kapnak a versenyekhez. Számukra a régi motorok valami egészen újat jelentenek” – állítjaDaisuke Mukasa, aki a tokiói motorátépítő műhelyét teljesen a klasszikus motoroknak szentelte. Tadashi szerint is nagyon népszerűek a vintage versenyek, mert kivezető ösvényt jelentenek a modern technológiából. „Tokió szinte fürdik a legújabb technológiák özönében, amelyek azonban egyik napról a másikra elavulttá válnak. Lehetetlen lépést tartani, ezért egyre növekszik az ellenintézkedések száma. Száz éve minden japán tudta, hogyan működik a teaszertartás és hogyan kell megkötni a kimonót. Én egyikhez sem értek, és ez szomorú. Több hasonló dologra van szükségünk az életben”.

A 46Works műhely közismert motorátépítője, a magát a vintage motorok szerelmesének valló Shiro Nakajima – aki az R9T Japan projektben az egyik legsikeresebb R nineT egyedi motorkonstrukciót alkotta meg – évek óta jelen van a japán vintage versenyek színpadán. „Többnyire az R90/6 motort használom a mindennapi motorozáshoz. Már majdnem 20 éve megvan ez a járgány, és talán túlságosan is kötődöm hozzá. Az R 75/5 motort a vintage versenyekre tartom fenn. A Nap kora este eltűnik a Fuji-hegység mögött, és a hegyek és a versenypálya lágy piros fényekbe burkolóznak. A Fuji Speedway hangulata varázslatos, ahogy a vintage versenyzők az utolsó körüket is megkezdik a versenypályán. Nem foglalkoztatja őket az időeredmény és a versenytársak jelenléte. Csupán egyetlen dologra koncentrálnak: a versenyzés szellemiségére.  

+ További információk

Conrad Leach műalkotása

spinner