Rock 'n' roll az Animal Boat üzletben.

Daisuke Mukasa és régi világa a modern Tokióban.

Az Animal Boat átépítőüzlet a régi motorok szerelmeseinek paradicsoma. Itt Daisuke Mukasa japán motorátépítő megmenti a klasszikus motorokat a kihalástól, és a Curry SpeedClub révén visszajuttatja őket a versenypályára.  

Fogalma sincs, hány négyzetméteres az üzlet. „Mindent tatamiban mérünk, nem négyzetméterben” – mondja Daisuke Mukasa. A tatami egy szabványos méretű, rizsszalmából készült szőnyeg, amelyet területmérésre használnak Japánban. Az Animal Boat nevű „kincses sziget” területe vélhetően mintegy 50 tatami, ami hozzávetőleg 80 négyzetmétert jelent. Egy forgalmas út mellett fekszik, Ōta kerületben, Dél-Tokióban. Egy eléggé félreeső helyen található. Csupán a bejárattól jobbra és balra elhelyezkedő néhány öreg motor utal a felfedezésre váró világra az egyszerű fa- és üvegajtó mögött: múzeum és ócskásbolt keveredik egymással. Ezen az apró helyen a 46 éves mester motorokat és alkatrészeket gyűjt: ezek közül sok még nála is idősebb.

Egy keskeny út vezet az eladópult és a munkaasztal között, ahol Daisuke gyakorolja a mesterségét. A motorok többsége az üzlet hátsó részében található, mintegy 50 darab. Szorosan össze vannak zsúfolva, egymás hegyén-hátán, a felső sort acélrúd támasztja meg. Kipufogó rendszerek, burkolópanelek lógnak a mennyezetről, horpadt tartályok, analóg órák és gitárok ékesítik a falakat. Mint mesterdarabok egy retró stílusú kiállításon. Van egy álló támaszkodó a sarokban, rengeteg bőrruha és sisak a falon, a pult mögött és kiállított játékautók eredeti dobozban. Ha hozzászokott a szemed az összevisszasághoz, keresheted benne a rendszert: mindennek megvan a maga helye ebben az apró műhelyben. „Itt, Tokióban mindent alaposan meg kell szerveznünk” – mondta Daisuke. Tekintettel arra, hogy a hely ritka és drága ebben a megapoliszban.  

+ További információk
Az Animal Boat Noé Bárkáját jelenti az öreg motorok számára. És ahogy Noé megmentette az állatokat, én úgy mentem meg a klasszikus motorokat.

Daisuke Mukasa, motorátépítő és vintage motorversenyző

Noé bárkája motorosoknak.

Az Animal Boat igazi menedékhely. Maga Daisuke, a vásárlói, de mindenekelőtt azon ütött-kopott motorok számára, amelyeknek nincs helye a technológia által vezérelt Japánban. „Alapvetően ez az üzlet a Noé bárkája a motorok számára”. Daisuke óvatosan formálja a szavakat. Mintha a története valamilyen törékeny kristály lenne. Óvatos természete teljesen elüt mogorva külsejétől: állszakáll, fekete ruha, ellenzős sapka és tetoválás. Egy kis halálfejet tartó nyakláncot visel, hogy szerencséje legyen a versenypályán. „Az üzlet nyitásakor nem volt pénzem drága motorokra. Így régi darabokat vettem, amelyeket felújítottam és átépítettem. Olyan volt, mintha megmentettem volna a motorokat”. Daisuke 1995-ben nyitotta az üzletet, előtte szerelőként dolgozott egy tokiói motorkereskedésben. „19 évesen kezdtem el motorozni egy Honda CB 400 nyergében. A motorok teljesen megváltoztatták az életemet; a világ teljesen a feje tetejére állt.”  

+ További információk

Normál, határozatlan időre szóló munka.

Daisuke üzlete 11-kor nyit. Vásárlói a vintage motorok rabjai, akik teljesen megbíznak Daisuke motorátépítési és -helyreállítási tapasztalatában. „Az a szép a motorátépítésben, hogy minden vásárló más elképzeléssel fordul hozzám. Néhányan a sebességet, mások bizonyos külső jegyeket részesítenek előnyben. Én mindig igyekszem kicsit túl is teljesíteni az igényeiket”. A szükségesnél kicsit több mottó tökéletesen tükrözi a japán hozzáállást, amely különös hangsúlyt fektet a kiváló munkára. Az átépítők sem kivételek ez alól a szabály alól, éppen ellenkezőleg! A japán piacon csak úgy tudsz érvényesülni, ha kicsit túlteljesíted a követelményeket, és mindenekelőtt nagyon keményen dolgozol. „9-kor zárom az üzletet, majd éjfélig foglalkozom a motorokkal. Néha annyira elhúzódik a munka, hogy itt kell éjszakáznom. Van egy ágyam az üzlet hátsó részében”. Daisuke a hátsó szegletben megbújó rejtett ajtóra mutat. „Itt teljesen otthon érzem magam”.  

+ További információk

A megtestesült könnyedség.

Záróra: Daisuke a barátaival találkozik.

A megtestesült könnyedség.

Mivel a nap folyamán nincs idő a motorozásra, Daisuke időnként összejön a barátaival egy kis késő esti száguldásra. „Este csak a miénk az utca. Imádok átrobogni a Gate Bridge-en Yokohamába vagy az alagutakon”. Sok motoros Tokió egyik alagútjában találkozik esténként. A barátok ilyenkor tökéletes szabadságot élveznek, amint a félhomályban, a motor zajától kísérve átszáguldanak az alagúton. Ez az a hely, ahol Daisuke energiát gyűjt a következő napra, és várja az újabb kihívásokat a műhelyben.  

+ További információk

R nineT racer – a lényeg a részletekben rejlik.

„Nemcsak mi motorátépítők támasztunk nagy követelményeket saját magunkkal szemben. A vásárlók is tökéletes munkát várnak tőlünk. A részletekre való odafigyelés japán sajátosság – ez teljesen belénk ivódott”. De Daisuke számára nemcsak a részletek jelentik a megfelelő utat a tökéletes motor felé. A motornak teljes egészében kiegyensúlyozottságot kell sugallnia. „Minden az egyensúlyról és a harmóniáról szól. Fontos, hogy az egyes részek is megfelelőek legyenek, de én mindent össze akarok rakni, és úgy érzem, ez könnyen megy”.  

+ További információk

Vintage verseny kicsit fűszerezve.

Verseny előtti szemle: Daisuke és a fiúk a Curry Speed klubból

Vintage verseny kicsit fűszerezve.

Ujjai végigsimítják a versenymotor sima felületét. Teljesen átépítette az alvázat egy 1960-as évekbeli stílust megcélozva, és a háromsebességes, négyhengeres, 60 cm³-es Honda-motort 7 lóerős motorra alakította át. A kormánytól, az üléstől, a lábtartó rendszertől egészen a fékekig és a váltópedálig – alig van olyan alkatrész a motoron, amit nem maga készített. Néhány eredeti Honda RSC versenymotor-alkatrész beszerzését is megengedhette magának. A motorkerékpár kifejezetten azokra a versenyekre készült, amelyeket Daisuke szervez, és amelyeken maga is részt vesz: B.O.B.L. – Battle of Bottom Link.  

+ További információk

Daisuke szerint a versenyek megszilárdítják a baráti kapcsolatokat.

A vintage motorok szerelmesei évente négyszer gyűlnek össze Japán minden tájáról, hogy egy távoli versenypályán szembeállítsák feltuningolt régi motorjaikat. A motorosok csapatban versenyeznek. Daisuke és barátai életre hívták a Curry Speed klubot. „Akárhányszor találkozunk, valaki mindig hoz curryt a többieknek” – mondja Daisuke nevetve. „Szeretek barátokkal versenyezni. Egymás tisztelete nagyon pozitív dolog a versenypályán. Egy kis rivalizálás jót is tehet a baráti kapcsolatoknak”.  

+ További információk
Talán azért érdekel ennyire ez a korszak, mert nem ebben nőttem fel. Ha vintage motorral közlekedem, a múlt megelevenedik, és magam is a részévé válok.

Daisuke Mukasa

Rock 'n' roll a versenypályán.

A vintage verseny egy japán trend. A vintage motorok révén újra elérhetővé vált a versenyzés, különösen a fiatalok számára. Ezért a B.O.B.L versenypálya motorosainak többsége 20 és 40 év közötti személy, és hölgyek is vannak közöttük. Egész nap zajlanak versenyek; a Curry Speed klubban versenyez többek között a Cool Beans vagy a Drive Thru csapat. A levegő motorfüsttel telített, és a köddel keveredik: ez jellemző a japán hegyvidéki területekre. A motorosok csúcsra járatják a motorjukat, a lábtartó a földet kaparja, és a motor zúgása hallatszik. „Szeretek elmélyedni ebben a korszakban. Akkoriban volt valami játékosság a sebességben, ami nagyon szórakoztató. A stílust is szeretem, amely ugyancsak fontos számomra” – állítja Daisuke.

A legkisebb részletekig elmerül a vintage külső elemzésében. Motorok, szerszámok, ruhák, rock 'n' roll. „Gitározom, és sokat zenélek a barátaimmal. Néha egy dal jár a fejemben verseny közben, és teljesen elememben érzem magamat. Még itt a versenypálya szélén sem emeli meg különösebben a hangját. Ez valószínűleg japán sajátosság, de aligha mond ellent a saját érzéseinek, amikor halkan, de magabiztosan kijelenti: „Ez a klasszikus technológia soha nem fog kihalni. A sercegő hangot kiadó motor hű az ösztöneinkhez. Jó érzéssel tölt el minket”.  

+ További információk
spinner