Berlini gyártmány.

Betekintés a HP4 RACE gyártásába.

Piacra tud dobni egy motorgyártó 14 hónapon belül egy versenymotort? Egyértelműen igen. Mindamellett a teljesítmény és a gyártás fogalmát nem egyszerű harmonikusan ötvözni. A versenyfutás az idővel a BMW Motorrad üzem gyári műhelyében megkezdődik: 750 darab HP4 RACE modellt kell összeszerelni Berlinben.  

A 750 darab HP4 RACE modellt a berlini üzemben szerelik össze (balról): Alexander Fulmek, Süleyman Aktepe és Reiko Petter.

Egy szerelő, egy motor, egy nap. Ez a HP4 RACE gyártási mottója. Minden nap három ilyen motor készül a BMW Motorrad berlini üzemében. Három személy felelős a gyártásért: Reiko Petter, Süleyman Aktepe és Alexander Fulmek. Őket azok közül a nagyjából 500 gyártási alkalmazott közül választották ki, akik a szülőüzem jármű-összeszerelési részlegén dolgoznak. Ha látni akarod őket munka közben, menj le a létesítmény másik végén található RR gyártási sorra. Minden redőnyajtó egy másik világ ajtaját jelképezi. Itt a versenymotorokat gyártó műhelyben jelenleg csak egyetlen termékre összpontosítanak az alkalmazottak: aHP4 RACE modellre.  

+ További információk

Ez nem a kapkodás ideje

Reiko Petter a HP4 RACE lelkével, a 215 lóerős motorral foglalkozik.  

Az exkluzív versenymotort ábrázoló nagyméretű transzparensek díszítik a falakat. Nagy fehér betűkkel ellátott kék jelzések lógnak a mennyezetről, meghatározva a kisüzemi gyártás különböző lépéseit. Reiko Petter a „házasítási” előkészületekkel bíbelődik. Óvatosan kiemeli a 215 lóerős motort a rácsos dobozból. A motorműhelyben kollégái manuálisan összerakták, tesztelték és lezárták. Reiko telepíti a tömlőket, a kipufogócsonkokat és egyéb komponenseket, majd ezután jön az ún. „házasítás”, amelynek során a motort a vázra helyezi.  

+ További információk

A karbonvázat össze kell csavarozni a motorral – ez az ún. házasítás.  

Megszorítja a titáncsavarokat, miközben szeme folyamatosan a monitort pásztázza, hogy megfelelő-e a megszorítási nyomaték. „Mindennek tökéletesen kell illeszkednie. Én nagyon figyelek a részletekre” – ecseteli Reiko. „Minden motorkerékpárral úgy bánunk, mintha a sajátunk lenne: jól kell összeraknunk őket, miközben a megfelelő kinézetre és a tökéletes működésre is ügyelnünk kell. Büszkén tekint rá az éppen építés alatt álló motorkerékpár lelkére, a 032-es HP4 RACE-re. Egyenként egyre több alkatrészt helyez el a vázon: a légszűrőházat az üzemanyag-befecskendező rendszerrel, az Öhlins FGR 300 fordított teleszkópvillát és a superbike-világbajnokságról származó Öhlins TTX 36 GP rugóstagot. Eután a motorkerékpár tesztelés alá kerül.

+ További információk

Gyorsítás a görgőkön

„Bingó!” – kiált fel lelkesen Süleyman Aktepe. „Nagyszerű érzés ezen a versenymotoron dolgozni és felkészíteni a rendeltetési céljára.”

Süleyman Aktepe már előkészítette a görgőket a teszteléshez. Mintegy öt kilométert járatja a HP4 RACE-t a nagy képernyővel ellátott kis helyiségben, és közben minden funkciót ellenőriz – nemcsak a számítógépen, hanem szubjektív módon is. Mielőtt a HP4 RACE projekt igazán elindult, Süleyman „start-up” instruktorként dolgozott az új járműprojekteken, ezért szakértőként tud eljárni, ha új modellt kell tesztelni a gyártósoron. Most minden szakértelmét a valaha épített legexkluzívabb BMW motor tökéletesítésére fordítja. „Ez az!” – kiált fel. „Imádok ezen a motoron dolgozni. Sok energiát fektetek bele. Egyszerűen a legjobbat szeretném elérni, mert csak az tölt el elégedettséggel.”

Süleyman munkatársának, Alexander Fulmeknek, hasonló a hozzáállása. „Minden motornak teljesen makulátlan állapotba kell kerülnie, amint elhagyja a gyártósort. Ha nem így történik, az számomra személyes kudarccal ér fel.” Alexander (mindeni csak Saschának szólítja) motorja a bakon a végső ellenőrzésre vár. Rászereli a burkolatot, és a limitált kiadású motor száma büszkén virít a kormányon lévő, karbonszállal megerősített címkén. „Csapatként minden motort háromszor ellenőrzünk: a görgők felhelyezése előtt, után és az összeszerelés legvégén” – avat be a részletekbe Sascha. „Ez igazi csapatmunka, máshogy nem is lehetne csinálni. Ugyanakkor büszkén kijelenthetem, hogy minden harmadik motorkerékpár összeszerelése az én nevemhez fűződik.

+ További információk

Tények és adatok

215
Lóerő
750
Egységek száma
146
Száraz tömeg (kg)
1
1 szerelő, 1 motor, 1 nap

A cilinderből elővarázsolt versenymotor

„Egy hasonló kaliberű motor gyártásnak előkészítése mindössze 14 hónap alatt – ez a verseny” – mondja Michael Weinkauf, szerelési tervező.

A szerelők minden egyes motorra nyolc órát szánnak. Ez elegendő idő ahhoz, hogy a fontos alkatrészek megkapják az őket megillető figyelmet. Másrészt a projekt olyan ütemben lett elindítva, hogy a HP4 RACE gyártása sínen legyen. „Egy hasonló kaliberű motor gyártásnak előkészítése mindössze 14 hónap alatt – ez a verseny” – mondja Michael Weinkauf, szerelési tervező. „A teljesítményt és a motorsport karaktert a tervezési kapacitással és reprodukálhatósággal ötvözzük.” Huszonhét új szállító kapcsolódott be a HP4 RACE sorozatgyártásába. A legtöbben a versenymotorokra szakosodtak. A nagyon speciális gépek korlátozott számának gyártása teljesen szemben áll egy olyan nagy vállalat, mint a BMW Motorrad gyártási folyamataival.  

+ További információk

A HP4 RACE gyártásában közreműködők (balról): Alexander Fulmek, Michael Weinkauf, Reiko Petter, Süleyman Aktepe, Christian Gonschor, Reno Reppin és Josef Mächler.

De pontosan ez a kihívás az egészben: rendkívül kis mennyiséget gyártani az ambiciózus versenyzők igényeire szabott motorokból és a cilinderből elővarázsolt versenymotor érzetét kelteni. Christian Gonschor projektvezető, Josef Mächler termékmenedzser és Reno Reppin üzemi projektmenedzser megragadta az alkalmat, hogy a BMW Motorrad berlini szülőgyárában HP4 RACE-t szerelhessen össze. „Bármi más elvesztegetett lehetőség lett volna” – vallják egyhangúlag. „Végső soron minden idők legexkluzívabb és legjobb BMW motorját építjük.” Reiko, Süleyman és Sascha számára ez önmegvalósítási lehetőség is egyben. Reiko fehér kesztyűt húz, és a kormányra helyezi a karbonszállal megerősített, 032/750 számú címkét. „Elmondhatatlan érzés, amikor a nap végén felhelyezed a számot a motorra, ránézel a HP4 RACE-re, és elégedetten dörzsölöd a tenyered: megcsináltam!”

+ További információk
Nézz körül a gyárban.

A HP4 RACE összeszerelésének megfigyelése a BMW Motorrad berlini üzemében.

Ugrás a videóra

HP4 Race

HP4 RACE

750 egyedi darab

Tudj meg többet
További történetek, amelyek érdekelhetnek.