Hutchy – lassan beszél, de gyorsan motorozik.

Találkozás egy brit versenymotorossal, aki azt vallja, hogy inkább az eredményei beszéljenek maga helyett...

A 2016-os Isle of Man Tourist Trophy (TT) verseny nagyon emlékezetes volt, és ennek megvan a magyarázata.

Nézők ezrei élvezik a napsütést, a tiszta versenyzés izgalmát, valamint – a BMW motorok rajongóinak kedvében járva – a BMW S 1000 RR nyergében a célvonalon rekordidővel és rekordsebességgel áthaladó világsztár motorosokat. Egyikük a halk szavú Ian Hutchinson.

Ian Hutchinson, a versenyző

Ian Hutchinson számos alkalommal állt már a dobogón. A 36 éves, „Bingley-i puskagolyó” becenévre hallgató brit motoros lenyűgöző teljesítményt mondhat magáénak: 14 alkalommal állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára az Isle of Man Tourist Trophy versenyen. Az Ulster Grand Prix-n és a Macau Grand Prix-n is nyert érmet. Ez az ő „részmunkaidős állása” a rövid versenypályákon, az idén a Tyco BMW Motorraddal. Mondani sem kell, Hutchy éppen olyan sikeres a versenypályán, mint az utakon, és ezt érmekkel is alá tudja támasztani.

Könnyű megérteni tehát, hogy ez az Észak-Angliából érkezett halk szavú fiú miért számít igazi hősnek sok brit rajongó szemében. Őt a győzelmek éltetik...

+ További információk

Az idei év írországi North West versenyén Hutchy megnyerte az első superstock versenyt a Tyco BMW Motorrad S 1000 RR nyergében, és második helyen ért célba a superbike motorversenyen. Teljesítménye egycsapásra egy teljesen új rajongói bázist teremtett számára.

Tavaly júniusban Hutchy valóban elnyerte a BMW Motorrad közösségének szimpátiáját, amikor DoubleR motorjával új kör- és sebességi rekordot állított fel, megnyerte a superstock versenyt, és másodikként ért célba a superbike géposztályban. Az egyre növekvő egyesült királysági rajongói bázis izgalommal nézte, ahogy Ian az élre tört a brit Pirelli National Superstock 1000 bajnokságban: az idei sorozatban elért első győzelme után, július 10-én második helyen ért célba a snettertoni versenypályán.

+ További információk
Mindkét kerék a levegőben, már a következő kanyarra összpontosítva.

Így lett Hutchyból győzelemre éhes motorversenyző

Sok versenyző azért kezdett el motorozni, mert a szülei lelkes motorrajongók voltak. Ez Ian Hutchinson esetében nem így volt. Ő a motorozással barátai révén került kapcsolatba. Minden barátjának volt terepmotorja, és Hutchy szeretett volna hozzájuk csatlakozni.
„A szüleim mondták, hogy mindig motorra vágytam. Azonban hiába nyaggattam őket, sohasem kaptam meg. Ezután, úgy 14-15 éves koromban, új iskolába iratkoztam be.
Itt találkoztam egy sráccal, aki a trial kategóriában brit ifjúsági bajnok volt. Ekkor ébredtem rá, hogy mindenképpen be kell szereznem egy trial típusú motort. És a szüleim nem tudtak mit tenni: teljesítették a kívánságomat.”
A fiatal Hutchinson 16 éves koráig versenyzett trial motorral. Ekkor úgy érezte, itt az ideje, hogy világot lásson és pénzt keressen. Szerelői gyakornoki állást kapott a Colin Appleyard Motorcycles cégnél.
+ További információk
17 éves koromban szereztem motorvezetői engedélyt, és vettem egy utcai motort. Innentől kezdve elkezdtem száguldani az utakon.

Ian Hutchinson

Megfertőződve a versenylázzal

Hutchy első utcai motorja egy Yamaha TZR250R SP volt. 1997-ben ezzel a motorral szelte át az Ír-tengert, és először jutott el az Isle of Man versenyre. Ez volt az első alkalom, amikor Hutchy és barátai megtapasztalták az Isle of Man TT csillogását és izgalmát, és ettől nagyon fellelkesültek. Akkoriban Hutchinson teljesen ugyanolyan volt, mint bármelyik szárnyát bontogató motorrajongó. Csak az egykerekezés és a nagy sebesség számított. És ez így ment 21 éves koráig.
„Mire betöltöttem a 21-et, már négyéves tapasztalat volt a hátam mögött az utcai motorozásban. Ezután a verseny napjain elkezdtem versengeni a barátaimmal. Nemsokára észrevettük, hogy a klubversenyek számítanak a leggazdaságosabb lehetőségnek. Eladtuk az utcai motorjainkat, olcsó 600 köbcentis klubmotorokat vettünk, és elkezdtük használni. Nem tudtuk, mit csinálunk, de mivel én szerelő voltam, rájöttünk, hogy lehet esélyünk. Aztán végül nagyon jól sült el a dolog.” Hutchinsont örökre megfertőzte a versenyzés...
„Egy év klubszinten folytatott versenyzést követően a Hobbsport Racing kötelékeibe kerültem. A motorkerékpárokat versenymotorrá alakítottuk át, és felturbóztuk a motorjaikat. Egy vásárló egy Yamaha R1-gyel érkezett, amelyet versenymotorrá alakítottunk. Egy igazán fantasztikus járgány lett belőle. A vásárló érdeklődött, hogy versenyeznék-e ezzel a motorral. Nem tudtam visszautasítani az ajánlatát.
+ További információk
Autogramosztás a rajongóknak.
„A második versenyzéssel töltött évemben – ekkorra betöltöttem a 22-t – egy évig az MRO bajnokságokban szerepeltem. A szezon kezdetén még a kvalifikáció is komoly gondot jelentett, de végül már a dobogóra is felállhattam.”
Egy kevésbé ismert tény: Ian Hutchinson közeli barátságot ápolt David „DJ” Jefferiesszel, akiből versenyzőlegenda is válhatott volna, de a 2003 TT versenyekre való felkészülés során balesetben elhunyt. „DJ három versenyt nyert meg a Suzuki színeiben a 2002 TT versenyen” – avat be Hutchy. „Amikor nyert, mindig egy GSX-R1000 volt a jutalma. Az egyiket nekem adta, hogy versenyezhessek a brit superstock bajnokságokon.”
2003-ban Hutchinson a versenyzés következő szintjére lépett, és 600 köbcentis utcai motorjával részt vett az újoncok Manx TT versenyén (egy fesztelenebb TT-esemény, amely gyakran ugródeszkát jelent az Isle of Man TT-n való versenyzéshez). A következő évben (2004) Hutchinson a legfontosabb eseményen debütált: magán az Isle of Man TT versenyen!
+ További információk
A terepen szerzett tapasztalatom egyértelműen segített, hogy megtanuljam, mi kell a gyors motorozáshoz ilyen körülmények között.

Ian Hutchinson

Hosszú kényszerszünet.

2010-ben Hutchinson karrierje szerencsétlen fordulatot vett. A brit Supersport Championship versenyen, a nedves pályaviszonyok miatt felbukott motorjával. Ezután egy másik motoros nekicsapódott Hutchinsonnak, aki a bal lábán nyílt törést szenvedett. Felépülése után, 2012-ben újra eltörte ugyanazt a lábát egy ütközés során. Hutchinson szerint azonban ez bármikor megtörténhetett volna, mert a lába korábban elfertőződött.
Hutchinson 30 műtét, több bőrátültetés és a legnagyobb elképzelhető fájdalom dacára is visszatért a versenypályára. Látványos visszatérés volt ez. De vajon mi teszi ennyire elhivatottá és sarkallja a visszatérésre?
„Többnyire az elért sikerek. Egyszerűen rákaptam a siker ízére. A versenyzői életem rengeteg izgalmat tartogatott. Alig vártam, hogy indulhassak a következő versenyen, és vágytam a következő győzelemre. És a Tourist Trophy megnyerésének érzése... hirtelen mindent elveszítettem. Egyszerűen nem tudtam belenyugodni, hogy életem következő 40 évét a már jól ismert és bizsergető érzés nélkül éljem le. Csak egy lehetőség kínálkozott számomra: összeszedni magam, és folytatni.
+ További információk

A BMW Motorrad kapcsolat

2016-ban Hutchinson csapatot és motort váltott. „Valószínűleg az volt a leglogikusabb döntés számomra, miután egy évvel korábban a BMW ellen versenyeztem. Tudtam, mire képes ez a motor, ezért a BMW gépek kezdtek el foglalkoztatni. Kemény döntésnek tűnt, de valójában nem volt az. Jól át kell gondolnod, mielőtt egy jól ismert motorról egy teljesen ismeretlenre váltasz.
„Az S 1000 RR egy nagyon jó motor. Mindannyian használjuk ezt a motort, de a jármű viselkedése és az, hogy mennyit hozol ki belőle, az a vezetőtől függ. A motor finoman és egyenletesen adja le a teljesítményt. Nagyon kényelmes a hosszú távú versenyeken (mint a TT) való motorozás is, és itt igazán nagy különbség jelentkezhet."
+ További információk

Egymás megismerése.

Hutchy és BMW RR motorja.

Egymás megismerése.

Mielőtt először ült fel az RR nyergébe, Ian Hutchinson már akkor tudta, hogy a BMW-sek elkötelezett viszonyban állnak a márkával. Hiedelme csak fokozódott, amikor részt vett a garmisch-partenkircheni BMW Motorrad Days rendezvényen. A BMW Motorrad közösség háromnapos fesztiválja az év egyik legfontosabb eseménye a motorosok számára. Hutchinsont lenyűgözte a hangulata, amikor 35 000 ember gyűlt össze a helyszínen, hogy együtt hódoljon szenvedélyének.

+ További információk
Ian posztereket ír alá a garmisch-partenkircheni BMW Motorrad Days rendezvényen.

„Az ezeket a motorokat megépítő emberek tevékenysége több egyszerű munkavégzésnél; ezek a motorok nem csak pusztán járművek. Az itteni emberek számára sokkal többről van szó. Nem számítottam ilyen szívélyes fogadtatásra, amikor bemutattak a közönségnek a partipavilonban. Hihetetlen fogadtatásban részesültem. Arra is volt időm, hogy kicsit körülnézzek a fesztiválon: láttam pár csodálatos egyedi motort. Egyre nagyobb vonzalmat táplálok a motorátépítési színpad iránt. Csodálatos, mennyi munka van a legtöbb ilyen motorban.

+ További információk
Hutchy az NW200 versenyen.

A 2016-os motoros idény második felének közeledtével Hutchy élvezi, hogy nincs reflektorfényben, és háza bővítésére összpontosít. Ez a halk szavú, a szavakat nehezen formáló ember sokkal több nehézségen ment keresztül, mint a legtöbb ember, mégis, megingathatatlan vágya, hogy mindig nyerjen. Nem csoda, ha az emberek azt mondják: alamuszi nyuszi nagyot ugrik. Ez a bölcsesség talán jobban illik Hutchinsonra, mint bárki másra, mind az országúton, mind a versenypályán.

+ További információk
További történetek, amelyek érdekelhetnek.
Megfelelő motorok.