Az átépítő szcéna és a versenyek legjobbja.
Kinek az ötlete volt, hogy ez a tökéletes motor tovább tökéletesíthető? A '70-es évek retró Double RR átépített motorjával a PRAËM motorátépítő csapat a teljesítményt és a stílust egy olyan motorban ötvözte, amely a versenypályán is megállja a helyét.
Az ember azóta épít át motorokat, amióta azok léteznek. A tehetséges motorátépítők szinte minden elképzelhető stílusban a saját igényeikre szabták motorjaikat. Ugyanakkor a PRAËM S 1000 RR valószínűleg szerepel a minden idők legkeresettebb átépített motorjainak top 10-es listáján. Minden változtatás dacára – aminek következtében egy kiváló ódivatú superbike született – a PRAËM Double R modellnél semmi sem megy a teljesítmény rovására, és még mindig kiváló választásnak tekinthető a versenypályán.
A Berneron-testvérek keze nyomán.
A Berneron-testvérek keze nyomán.
A motorátépítési színpadot felpezsdítő egyedi motor mögött a francia testvérpár, Sylvain és Florent Berneron áll. A 27 éves Sylvain már öt éve tagja a Design Team BMW Motorrad tervezői csapatának. Sylvain 25 éves öccse, Florent, ugyancsak szenvedélyes motoros. Florent, az egykori katonaihelikopter-technikus, a szükséges műszaki tudást biztosítja. A két testvér együtt ideális csapatot alkot az exkluzív kétkerekűek építését illetően.
A két világ legjobbja.
A két világ legjobbja.
Sylvain és Florent Berneron nem kevés órát szentelt a PRAËM S 1000 RR modellnek. „A legjobbat szerettük volna kihozni a versenyzői és motorátépítési szféra együtteséből” – mondja Sylvain. „Egy versenymotor megalkotása is a motorátépítés egyik formája. Ez nagy népszerűségnek örvendett a régi időkben. Számos versenymotor az utcai motorok prototípusa volt. Ugyanez a helyzet a motorátépítéssel: van egy elképzelésed, és ezt igyekszel valóra váltani. És utána meglátod, hogy működik.
20 kilóval könnyebb, mint a készleten lévő modell
A sportmotorokat gyártók tudják, hogy a művelet sokrétű műszaki tudást és mindenekelőtt precizitást igényel. A kihívás dacára a Berneron-testvérek több módosítást hajtottak végre a Double R motoron, mint ahogy az első látásra kitűnik. Az üzemanyagtartály 50 mm-rel hosszabb, mint a szabványban, 70%-a alumíniumból lett újjáépítve, és úgy tervezték meg, hogy megfeleljen a Stäubli enduro stílusú, gyors töltésű tanksapkarendszernek. Az első burkolat egy Suzuka 8 órás enduro motoron alapul, és van egy lámpája a jobb oldalon. Az ülés teljes egészében manuálisan készült. A karbonkerekek mintegy 5 kilóval könnyebbek, mint az S 1000 RR habkönnyű kerekei.
„Sicom karbon-kerámia féket használtunk” – mondja Sylvain. „De az első és hátsó felfüggesztés szokványos, mert ragaszkodtunk az elektronikus beállításokhoz. Az első légbemeneti rendszert újraterveztük, hogy illeszkedjen a burkolathoz, míg a szívásoldali hangtompító dob alumíniumból készült. A hagyományos motort elég jó teljesítmény jellemzi. Akrapovič 4 az 1-ben típusú titán kipufogórendszert használtunk. A radiátor a tartósság jegyében lett megtervezve, így nem kellett vele bajlódnunk. A fékek és a hűtőtömlők Stäubli-féle gyorskioldó csatlakozókkal vannak ellátva. A segédvázat és az akkumulátortartót mi csináltuk.”
Sylvain Berneron
Nagy távolságok megtételére tervezett motor
A dicsőséges napok
A '80-as évek versenygépei igazán csodálatosak és emlékezetesek. Így a Berneron-testvérek számára mindennél fontosabb volt, hogy tisztelettel adózzanak ezen motorok legfontosabb alkatrészei előtt. A burkolat és a hátsó rész az ikonikus motorokat (például Suzuki XR69) idézi. A keréktárcsák az akkori korszak Dymag könnyűfém keréktárcsáira emlékeztetnek. A motorburkolat a PRAËM cég gyártmánya, és a '70-es évek dizájnja köszön vissza rajta. Ezzel a stílussal összhangban itt is csak egy fényszóró van elhelyezve.
„Célkitűzésünk az volt, hogy olyan motort építsünk, amely az egyéni megvalósulás szabadságát tükrözi, miközben az eredeti motor sajátosságai tükröződnek rajta. Olyan motort kívántunk építeni, amely a teljesítményt ötvözi a stílussal, és nem egyszerűen stílusosan néz ki” – fejtegeti Sylvain. Hogy sikerült-e, arról könnyen meggyőződhetsz, ha ellátogatsz számos különböző rendezvényre. A PRAËM S 1000 RR hivatalos BMW Motorrad átépítési projektként lesz bemutatva a franciaországi MotoGP-n, a biarritzi Wheels and Waves fesztiválon, továbbá a BMW Motorrad Days és egyéb rendezvényeken.