Elektro hangzás.

Az e-LisaBad névre hallgató elektromos motor számos testreszabási lehetőséget rejt magában.

Hogy hogyan is néz ki a BMW C evolution belülről? Rolf Reick, a Krautmotors tulajdonosa igyekszik megfejteni. Szétszedi az elektromos maxi robogót, és e-LisaBad dragstert épít belőle. A motorépítő üzlettulajdonos találmánya drag-race-re alkalmazását tervezi. Nem feltétlenül csap nagy zajt, de annál nagyobb visszhangot kelt.

Megalkotott egy testre szabott elektromos motort és E-LisaBad névre keresztelte. „A nagymamámat Elisabethnek hívták” – mondja Rolf Reick. „Valahogy illik rá ez a név, pedig a nagyim nem volt se ilyen gyors, se ilyen testes”. Nevet... Valójában folyamatosan nevet, miközben meséli, hogyan született meg az E-LisaBad. A történet 2017 májusában kezdődik. Az alapmodell, a BMW C evolution motor megérkezik a heidelbergi Krautmotors workshopra. Elektromos motor most először láthatja a motorátépítő műhely titkos belső szentélyét.

+ További információk

Rolf már azóta várja izgatottan, hogy végre átalakuláson mehessen keresztül az elektromos robogó, amióta csak kipróbálta a C evolutiont. „A tervezők mindig valami forradalmasítót akarnak teremteni. Mindig túl akarnak mutatni a már megszokotton, és nagy port kavarni, a figyelmet odavonzani. Szerintem ebben a projektben ez mind megvan. Még több új ötletet fog inspirálni”. Rolf nem pusztán egy stílusos, személyre szabott motort szeretne, hanem annál többet. Gyorsulási versenyen is részt akar vele venni. Látni akarja, ahogyan az elektromos dragster-e szembenéz a benzinmotoros vetélytársakkal.

+ További információk

Csak hegesztés

Mr. Krautmotorsnak addig azonban még rengeteg teendője van. Rolf ellátogat a BMW Motorradhoz és részt vesz egy, az elektromos rendszerekről szóló kurzuson, ahol megtanulja azt is, melyek a motor azon részei, amelyeket jobb meg nem érinteni. Végtére is, a nagyfeszültség jól ismert terület a az egyedi motorok tapasztalt építőjének. Ezt követően már készen áll a személyre szabott átalakításra, pontosabban a motor szétszerelésére. Tervezőként általában úgy készíti el a motorok terveit, hogy vázlatrajzot készít és 3D-ben lemodellezi azokat számítógépen, de mégis úgy áll a projekthez, mintha egy egyedi motorokat alkotó művész lenne. „Én mindig a megérzéseimre hagyatkozom, amikor dolgozom. Felskiccelek néhány nyers vázlatot, majd teret engedek a művészi szabadságomnak. Aztán csak úgy elkezdek hegeszteni. Azt szeretném, hogy a motor szépen folyamatában alakuljon ki; nem akarom már előre tudni, még mielőtt hozzálátnék, hogy mi fog kisülni belőle. Ez annyira jó buli!” – mondja nevetve, mint mindig.

+ További információk

Mindenek előtt Rolfnak egy dologra van szüksége a munkához: megfelelő légkörre. A műhelye leginkább egy nappalira hasonlít. A karosszékek és a székek klasszikus darabok. A székeket és az asztalát fehérre festette. Ezzel ellentétben, a falak feketék, a szekrények pedig csíkosak. „Hogy miért ilyen színű? Csak úgy! Néha egy fél év után megunom a színeket és akkor egyszerűen csak újrafestek mindent”. Rolf nem csak dolgozik a „nappalijában”, hanem zenét is hallgat. Basszusgitárosként, „nagyon menőnek” találja a Pure&Crafted Fesztiválon a motorzaj és a zene egyvelegét. Nem meglepő tehát, hogy tervezi bemutatni a motort a fesztiválon. A motor a nagyszínpadon lesz, letakarva, egészen addig, amíg az Interpol fellép szombat este.

+ További információk
„A tervezők mindig valami forradalmasítót akarnak teremteni.

Rolf Reick

Teszt kör a drag pályán

Mielőtt azonban felfedné az E-LisaBadet, a legfontosabb, hogy mindenképpen sor kerüljön egy tesztkörre. Végtére is, nem csak a kivitelezés számít. Rolf kreálmányának a motorozásra is alkalmasnak kell lennie és meg kell felelnie a célnak. Rolfnak nincs szüksége kárpitra vagy ülésre a próbakörhöz. Leereszti a C evolutiont, mielőtt tesztelné egy Mannheimen kívül eső távoli terepen. Slick gumit tesz a hátsó részre és leveszi a lengéscsillapítót. Rolfot mindenki a merev vázú motorjairól ismeri. És a merev váz hódít az E-LisaBadnál is mindenhol. Indulhat a teszt kör. Kerékkipörgés. Rolf ott ül a motoron, belepi az égett gumi füstfelhője, és ő csak nevet.

+ További információk
Teljes hangerőre pörgeted fel a motort és természetesen nem hallasz semmit.

Rolf Reick

A rajtnál az újonnan felszerelt lábtartókra helyezi a lábát. Olyannyira hátul vannak, hogy úgy fest a motoron, mint egy dísz zsoké a versenylovon. Sőt mi több, úgy tűnik, hogy a gépezet igencsak veszélyes ellenfél a versenypályán. A C evolution rakétasebességgel rajtol és már az első pár méteren lehagyja a többi motorost. Az elektromosság nyújtotta előny: puszta gyorsulás. Azonban Rolfnak is határozottan hozzá kell még ehhez szoknia. „Átnézel az ellenfeledre, fel akarod pörgetni a motort igazán ütős hangerőre, de természetesen semmi sem történik”. Persze, hogy azt akarja, hogy vegyék komolyan őt és E-LisaBadot. Persze, egy bizonyos szinten ez már nem vicc. „De egy kis humor még senkinek nem ártott meg. Ez egy amolyan „érzed vele jól magad” motor – mondja Rolf. „Teljesen oda vagyok érte.”

+ További információk

Egy futurisztikus motor retró stílusban.

Telnek a hetek és Rolf már a kárpitozáson dolgozik. Valami old-school stílust akar, de mégis új és modern struktúrákat. Tehát egy futurisztikus motort retró stílusban. Azt szeretné, hogy ez az egyedi stílus tündököljön: masszív, nyers és befejezetlen. Igazi tipikus Reick motor. „Én nem fényezem a motorokat. Az enyém egy kicsit mindig réginek és csiszolatlannak tűnik. Egy kicsit nyers, de mégis kész kivitel”. Aztán végre eljön a nagy nap. A nagy bemutatkozás a Pure&Crafted Fesztiválon. Mielőtt az Interpol elfoglalná a nagyszínpadot, Rolf a színpad felé kormányozza a dragstert. Fel a meredek rámpán és egyenesen a reflektorfénybe. Az E-LisaBad, a 2017-es Pure&Crafted Signature motor úgy ragyog az esti napfényben, mintha egyenesen egy másik bolygóról érkezett volna.

+ További információk

A személyre szabott elektromos motor szögletes, sötét színű kárpitja a 60-as évek science fiction filmjeire emlékeztet. „A kivitelt a Stra Trek filmben látható táj és dekoráció inspirálta” – mondja Rolf. „Illetve, a nagyimnak volt egy szögletes kávés készlete az 1920-as évekből és részben az ihlette a dizájnt”. Rolf szándékosan csomagolta be a C evolution futurisztikus technológiáját egy kis „szelet” múltba. „Az emberek kevésbé riadnak meg valami teljesen új dologtól, ha van benne valami már jól ismert, régi is”. A bemutatkozás után Rolf órákat tölt a tűz körül és elmélyülten beszélget arról, hogy remélte, az egyedi motorja inspirálni fog majd másokat.

+ További információk

Elektromosság 1/8 mérföldön keresztül

Nem érzi magát öntudatosnak, ahogyan a benzinmotoros vetélytársak között – amelyek egyes alkatrészei olyan régiek, hogy egészen a motorozás történelmének kezdetéhez nyúlnak vissza – bámulja a futurisztikus Batmobilt. Már megszokta az E-LisaBadet. Most magának kell bizonyítania. Glemseck. Drag pálya. Ő az első ilyen motoros ezen a pályán. Rolf vagányan és csendesen begurul a rajtvonalhoz. StarrWars Sprint, a világ legdurvább versenye. Felturbózott dragsterek hosszú hajtókarral, lengéscsillapító nélkül állnak készen arra, hogy megmérettessenek a Stuttgart melletti Solitude verseny versenypályáinak valaha volt egyenes szakaszain. Ezen motorok egyike sem tud már igazán kanyarodni. Kizárólag nagy sebességű, egyenes száguldásra lettek tervezve. Az E-LisaBad sem kivétel ez alól.  

+ További információk

Az szénabála másik oldalán, amely elválasztja egymástól a versenyzőket, ott van az egyik „motorőrült kis «grease monkey» a StarrWars versenyről” – ahogy Rolf hívja őket. Majd egyszerre kezdik a kerékkipörgetést. Az egyik motor szinte hörög, a másik szinte sikít. Mindenhonnan nevetés hallatszik. Rolf is nevet. Majd teljes gáz. Nagyon szoros a verseny, egészen a drag pálya végéig. Rolf lemarad a cél előtt. „Robogó technológia” – mondja vállat vonva, „120 a max.”. E-LisaBad búcsúzik, de ott hagyja nyomát. Annyi év után a múltban ragadva, érkezett el a jövő a Solitude versenypályára, pont annyira, amennyire kell. „Az elektromos járműveknek itt a helye és maradnak is” – mondja Rolf. „Eljön majd a nap, amikor veszel magadnak egy café racert és a kereskedő megkérdezi: elektromos vagy benzines legyen?" 

+ További információk
További történetek, amelyek érdekelhetnek.
spinner