Ökotechnológia.

Elektromobilitás – egy élet munkája.

E, mint elektromos. GY, mint gyártás. E, mint Eva. Ami az e-mobilitást illeti, nem mehetünk el szó nélkül a gépgyártás mellett – mint ahogyan Eva Håkansson is említést érdemel. A végzős gépészmérnök hallgató mindent megtesz az elektromobilitás továbbfejlesztéséért. A fenntarthatóságért.

Nem volt ún. „... és akkor kipattant az isteni szikra” pillanat. A fenntarthatóság már születésem óta végigkísér. Tudatosság már akkor is megvolt. Egyszerűen mindig nyilvánvaló volt.

Eva Håkansson

Első alkalommal van Berlinben. Öt órája van a városnézésre a főváros kék ege alatt. Eva Håkansson azonban szó szerint körbe suhan a Brandenburgi kapunál és a Győzelmi kapunál, és inkább Spandau felé veszi az irányt. A svéd lány inkább a BMW Motorrad gyárban szeretne körülnézni, elsősorban az összeszerelő soron, ahol a BMW C evolution elektromos maxi robogókat rakják össze. Ez bizonyára olyasmi, amivel nem találkozol minden nap. Eva Håkansson azonban soha sem akart mainstream lenni. Sőt, sokkal inkább hajlamos az árral szemben úszni.

27 éves korában bemutatta saját készítésű elektromos motorját a Svéd Parlamentben. Később saját elektromos streamlinerével felállította a leggyorsabb női motoros világrekordját, a járgány pedig még most is működik. A végzős mérnök hallgatónak hamarosan meg lesz a pilótaengedélye. No nem annyira a repülés, sokkal inkább az elektromobilitás továbbfejlesztése érdekli a légi közlekedésben. Tehát, éppen azt csinálja Berlinben, mint mindig: folyamatosan bővíti tudását az e-mobilitás terén; és oktatói munkát is végez a jövő mobilitásáról tartott előadások formájában.

+ További információk

A tegnap mobilitása

Körbejárás a BMW Motorrad berlini gyárában.

Nem, az elektromos jármű fogalma már nem újdonság. Ott voltak, mielőtt az első robbanómotorok a kavicsos ösvények fölött rázkódtak volna. Trouvé az első, hivatalosan elismert elektromos járművet 1881-ben mutatta be a párizsi Exposition d'Électricité kiállításon. 12 km/h sebességre volt képes és 14–26 kilométert lehetett megtenni vele. Míg az USA-ban az 1900-as években nagyrészt elektromos járművek közlekedtek, az elektromos indítómotor feltalálása és a globális olajtermelés növekedése következtében felszínre tört a robbanómotor. Tíz évvel később szinte már alig volt elektromos autó az utakon – és azok majd csak a légszennyezés, a fenntarthatóság és a klímaváltozás összefüggésében kerültek ismét az emberek látókörébe.

+ További információk

Kipróbálni, milyen érzés a BMW C evolution modellen ülni.

Eva Håkansson azonban mindezt, az átlaghoz képest, már sokkal korábban megtapasztalhatta. Egészen pontosan már születésekor, 1981-ben. Édesapja elektromos robogókat fejlesztett a 70-es években, majd később pedig energia-hatékony elektromos versenymotorokat és kifejlesztette a világ első elektromos trial típusú motorját. Eva elektromos járművek között nőtt fel. Amikor legidősebb bátyja 16 éves korában elnyerte a fiatal tehetségek díját egy saját készítésű hibrid autóval, Evaban felébredt az addig szunnyadó ambíció. Tudományos projekteknek szentelte minden idejét és számos díjat nyert. 19 évesen képviselte Svédországot a Detroitban megrendezett Science and Engineering Fair versenyen (Tudományos és Innovációs Verseny), majd később megnyerte a londoni Science Symposium (Tudományos Szimpózium) versenyt. Mindezt pedig számos díj követte, legutóbb a Signs Award, ahol Leopold Prinz von Bayern, a bajor herceg Evanak adta a „Passion for communication” (A kommunikáció szenvedélye) kategóriáért járó díjat.

+ További információk

Gyorsulás és izgalom

Tudásból sosem elég: Eva a gyártósoron inspirálja a BMW C evolution modellt.    


Az egykori versenyzőt lenyűgözte Eva szenvedélyes elkötelezettsége, de mindenekelőtt az a sebesség, amit képes kihozni egy elektromos járműből. Bonneville Salt Flats, Utah. Eva Håkansson saját készítésű elektromos streamlinerével felvette a versenyt a Nagy-sóstó sebesség-őrültjeivel és 2014-ben rekordot döntött. Azóta is ő a világ leggyorsabb női motorosa. Ez nem csak az izgalom kereséséről szól, amelyet a sebesség jelent, hanem sokkal inkább arról az izgalomról, amit a mérnöki teljesítmény adhat. Saját maga építette ezt a motort, melyben számtalan munkaóra van, és saját vérét, verejtékét és könnyeit adta érte. Teljes tudását beleadva fejlesztette kis és tervezte meg. „Szükségem van arra, hogy olyasmit próbáljak ki, amit azelőtt még senki. Hihetetlen, hogy milyen elégedettséggel tölt el, ha a technológia és saját képességeim határait feszegetem.”

+ További információk

„Akik szeretik a gyorsulást, szeretni fogják az elektromos járműveket is” – mondja Eva Håkansson.

Amikor Eva a technológia határait feszegeti és rekordokat állít, a figyelem középpontjába kerül – és az ő élete pontosan erről szól. A terv az, hogy a figyelemfelkeltést használja és ezért is küzd – ezt egészen határozottan hívhatjuk – az életének. „Meg akarom mutatni, hogy az elektromos járművek lehetnek gyorsak és szexik. A vásárlás döntését az érzelmek vezérlik. Az elektromos járműnek így státuszszimbólummá kell válnia, ugyanakkor intelligensnek kell lennie – és akkor megveszik majd az emberek. Ha továbbra is ezen a bolygón akarunk élni, akkor cselekednünk kell. Számomra az önvezetés az irány. És semmi sem jobb erre, mint az elektromos járművek, hiszen olyan könnyű őket irányítani”.

+ További információk
Dolgozd át az éjszakákat és légy szemtanúja, ahogyan egy ötletből valóság lesz. Megszületik a fejemben, saját kézzel viszem véghez és nézem, ahogy szépen testet ölt.

Eva Håkansson

C Evolution

Városi mobilitás

Tudj meg többet

Fennmaradás

Evat mindenki az e-mobilitás témakörben tartott szenvedélyes beszédeiről ismeri.

Azok után a mélységek és magasságok után, amiken az elektromos járművek keresztül mentek az elmúlt évtizedben, a lítiumion-akkumulátor mobil telefonokhoz való kifejlesztése megadta az igen meghatározó löketet az e-mobilitásban való áttöréshez. Az eddig teljesen ismeretlen környezetbarát kérdések megválaszolása egyszerűvé vált: az akkumulátorok, vagyis azon alkatrész ártalmatlanítása, ahonnan a jármű ereje származik. Mindazonáltal, Eva biztos benne: „Az elektromobilitás nem fog eltűnni”. Ő már 2005-ben erre a következtetésre jutott, amikor környezettudomány témában megírta szakdolgozatát, melyet gépészmérnök mesterképzés és doktori fokozat követett.

+ További információk

„Az e-mobilitás nem a jövő, hanem a jelen, amely a jövőben is itt lesz” – mondja Eva Håkansson.

„Az elektromos járművek a technológia tekintetében verhetetlenek: fenomenálisan hatékonyak, csendesek, kibocsátásmentesek és nem függnek pusztán egy energiaforrástól. A jármű szempontjából mindegy, de annál kevésbé mindegy a fogyasztónak, hogy nap- vagy vízenergia hozza létre az elektromosságot. Tehát a változás nem befolyásolja”. Ezért tart előadásokat, szakértő és laikus közösség előtt egyaránt. A fejlődés rohamtempóban halad, és Eva benne van a közepében. Úgy véli, hogy közeleg a legmeghatározóbb idő az elektromobilitás fejlődésében – és részese akar lenni. „Csak ez az egy bolygónk van. Mély erkölcsi meggyőződés, hogy a dolgunkat tesszük”.

+ További információk
További történetek, amelyek érdekelhetnek.