Győzelemre született.

A BMW motorkerékpárok a kezdetektől fogva a sikerhez vezető úton robognak.

A húszasévek Six Days versenyeitől a Dakar-rali négyszeres megnyeréséig: a kék-fehér márka terep motorsportja az első BMW motorkerékpárral kezdődött.

A terep motorsport kezdetei.

A terep motorsport kezdetei.

A hivatalosan még be sem mutatott R 32 modellel máris a terepmotorozás startvonalán találta magát: a BMW vezetőmérnöke Max Friz 1923-ban részt vett a "Motorral a bajor hegyekben" elnevezésű eseményen a saját maga által fejlesztett első BMW motorkerékpárral. Rudolf Schleicher, a BMW mérnöke 1926-ban a híres Six Days elnevezésű angliai versenyen érte el az első nemzetközi sikert – önálló indulóként aranyérmet szerzett egy széria R 37 motorral.  

+ További információk

Folyamatos nemzetközi sikerek.

Folyamatos nemzetközi sikerek.

A csapaszellem ideje: a nemzetközi hatnapos motorversenyre a BMW egy német nemzeti csapatot állított ki. 1933-ban Wales-ben a világcsúcstartó Ernst Henne Josef Stelzerrel, illetve az oldalkocsis Josef Mauermayer/ Ludwig Kraus páros a verseny történetében először visszahódította Németország számára a bajnoki címet – egy 33 lóerős, R 16 típusú boxer motorral. Ezt a nagyszerű sikert a csapat egy évvel később megismételte. Ahogyan 1935-ben is, ezúttal a híres kompresszoros BMW versenymotorokkal: a verseny győztese Németország és a BMW lett.  

+ További információk

Újraindulás nagy nevekkel.

Újraindulás nagy nevekkel.

A II. világháború végét követően a BMW először az ötvenes évek elején indult újra terepsport eseményen. Ekkor indulnak az újabb sikerek és tűnnek fel a nagy nevek. Georg és Hans Meier, Walter Zeller vagy a Ludwig Kraus / Bernhard Huser és Max Klankermeier / Hermann Wolz összetételű csapat számtalan érmet nyert a hazai és a nemzetközi versenyeken. A versenyeken használt gépek 250 cm3 egyhengeres motorkerékpárok, valamint 500 cm3 és 600 cm3 űrtartalmú, nagy teljesítményű boxer motorok voltak.  

+ További információk

Motorrajongók és új tehetségek.

Motorrajongók és új tehetségek.

Az ötvenes évek közepén a BMW megszüntette versenyrészlegét, ennek következményeként generációváltásra került sor a motorversenyzők között. Az új tehetségek, mint például Sebastian Nachtmann, Kurt Tweesmann vagy az oldalkocsis motorral versenyző Karl Ibscher a hatvanas években sorozatban nyerték a német bajnokságokat a BMW számára. 1970 és 1972 között Herbert Schek pedig egymás után háromszor hozta el a német bajnoki címet. Hosszú ideig ez volt az utolsó bajnoki cím a BMW terepmotor versenyzői számára, mivel hamarosan a kétütemű motorkerékpárok uralták a mezőnyt.  

+ További információk

Új BMW gyári csapat.

Új BMW gyári csapat.

A német bajnokság szabálymódosításait követve a hetvenes években a terepmotor versenyzés ismét vonzóvá vált a négyütemű motorkerékpárok számára. Peres László, a BMW tesztelő részlegének munkatársa egy könnyű, házi készítésű szerkezettel állt a rajtvonalra és azonnal megszerezte a második helyet a német bajnokságban. Ezt követen a BMW egy gyári csapatot küldött az 1979. évi versenyre. Richard Schalber nyerte meg a német bajnoki címet és harmadik helyezést ért el az Európa-Bajnokságon. Egy évvel később Werner Schütz szerezte meg a német bajnoki címet, Rolf Witthöft pedig Európa-bajnok lett.  

+ További információk

Párizs-Dakar

Sikeres a sivatagban.

A nyolcvanas években a kalandvágy a sivatagba vitte a motorversenyzőket. A világ legnagyobb kihívást jelentő raliversenyét, a Párizs-Dakar ralit először 1979-ben rendezték meg. 1981-ben a francia Hubert Auriol szerezte meg a BMW számára az első győzelmet, amelyet két évvel később megismételt. Felébredt az ambíció: 1984-ben és 1985-ben a BMW egy olyan gyári csapatot küldött a Párizs-Dakar versenyre, amelyet a sivatagi körülményeknek megfelelően módosított motorkerékpárokkal láttak el. A belga Gaston Rahiert GS motorkerékpárja két egymást követő évben juttatta fel homokon, poron, hőségen és hidegen keresztül a dobogó tetejére. Megmutatkozott a GS szellemisége.  

+ További információk

Stabilan a BMW kezében.

Kétszeres győzelem: 1984-ben és 1985-ben a BMW egy gyári csapatot küld a Párizs-Dakar ralira, amelyet a sivatagi körülményeknek megfelelően módosított motorkerékpárokkal láttak el. A belga Gaston Rahier 1984-ben a GS 1000 gyári motorkerékpár nyergében megnyeri a versenyt, Auriol a második helyen végez. Egy évvel később Rahier megismétli győzelmét egy 75 lóerős boxer versenymotorral. Ismét ő haladt át elsőként a célvonalon a Dakar hagyományos befejező szakaszán, a Lac Rose-on. Ezek a sikerek a mai napig inspirálják a BMW Motorrad mérnökeit: a Lac Rose koncepció a legendás rali győzelmek interpretációja és tisztelgés a győztes motorkerékpár előtt.  

+ További információk

A francia örökség.

A koncepció motor, amely egyesíti az alkalmazkodást és a ralitörténelmet: a Lac Rose koncepció.

Tudj meg többet

A győztesek listája tovább bővült

Ralik Egyiptomban és Mexikóban.

Ralik Egyiptomban és Mexikóban.

A BMW csatlakozott a győztesek listájához az egyiptomi Fáraó-ralin és a mexikói Baja California versenyen is. 1988-ban az önállóan induló Eddy Hau BMW motorjával megnyerte a sorozatgyártáshoz közeli motorkerékpárok Maraton versenyét a Párizs-Dakar ralin. Jutta Kleinschmidt, a BMW mérnöke is részt vett a megpróbáltatáson: 1992-ben saját maga számára döntötte el a női versenyt.  

+ További információk

A visszatérés

Ekkor startolt az egyhengeres motor.

Ekkor startolt az egyhengeres motor.

A szünet tíz événél is tovább tartott. A BMW Motorrad 1998-ban egy gyári csapattal ünnepelte visszatérését a rali versenyekbe. Ekkor az F 650-re alapozott egyhengeres modell állt a "Dakar" rajtvonalára. A francia Richard Sainct szállította 1999-ben a BMW Motorrad ötödik győzelmét ezen a versenyen. A legnagyobb győzelem egy évvel később jött: a BMW Motorrad nyerte el a verseny első négy helyét. Richard Sainct újra hazavihette a győzelmi trófeát és Oscar Gallardo mögött – de az egyhengeres modellel versenyző Jean Brucy előtt – Jimmy Lewis végzett a harmadik helyen a BMW Motorrad R 900 RR modelljével.  

+ További információk

Országúti és terep

HP2 Enduro a rajtvonalon.

HP2 Enduro a rajtvonalon.

A 2001-es szezont követően a BMW Motorrad befejezte a gyári ralibajnokságot és sokkal inkább az országúti versenyzésre koncentrált a Boxercup modellel. Ugyanakkor a BMW Motorrad továbbra is részt vett a terepmotor versenyzésben és 2005-ben újra talajt fogott a HP2 Enduro motorkerékpárral. 2008-ig és magában 2008-ban is a terepmotor versenyeken a széria enduro boxer versenygép állt rajtvonalra – így például a német, az osztrák és az olasz országos versenysorozatokban.  

+ További információk
További történetek, amelyek érdekelhetnek.
GS modellek.
spinner