Egy legenda szelleme
A Párizs-Dakar-rali éppen olyan legendás, mint a rajta részt vevő emberek és járművek. Joy Lewis felfedezi a nagyszabású sivatagi rali korai napjait azokban a városokban, ahol a verseny útjára indult és befejeződött. Két társa: Hubert Auriol, aki a 80-as években BMW-jével kétszer is első lett a Párizs-Dakar-ralin; és az R nineT Urban G/S motor, amelynek dizájnja a legendás R 80 G/S modellre emlékeztet.
Csak egy pillantás az Urban G/S modellre, és a '80-as évek életre kelnek – a rali és a sivatagi versenyek korai időszaka, amikor Hubert Auriol és Gaston Rahier felkerekedett, hogy megtapasztalja a Párizs és Dakar városok fémjelezte kalandot. Az akkori időszak két terephősének sikere szorosan összefügg az R 80 G/S modellel, egy olyan duális sportmotorral, amely a Párizs-Dakar-ralinak köszönhetően halhatatlanná vált.
Az ikonikus motor jellemzőit átörökíti a mának, és ösztönzést ad az új R nineT Urban G/S modellnek. Mivel a vezetési jellemzők és az innovatív technológia tekintetében az R nineT családhoz tartozik, kinézete az R 80 G/S-re emlékeztet: fehér karosszériaelemek, szűk, kissé elnyúlt vörös ülés, megemelt elsőkerék-burkolat és fényszórómaszk. Ideje felfedezni a Párizs-Dakar-rali korai időszakát az Urban G/S motor nyergében.
Hubert Auriol látogatása
Az Urban G/S motorral átszelve Párizst, az út a Place du Trocadéro mellett vezet, amely a Párizs-Dakar-rali híres indulóállomása.
Joy az Urban G/S motorral átszáguld Párizson. A Szajna jobb partján elhalad a Place du Trocadéro mellett, amely az Eiffel-toronytól a folyópartig nyúlik. 1978-ban majdnem 200 motorfanatikus indult el a Párizs-Dakar-ralira erről a térről. Nem kevesebb mint 10 000 kilométert tettek meg Algérián, Nigeren, Malin és Burkina Fasán át Szenegálig. A kalandkeresők egyike Hubert Auriol volt, aki 25 éves volt annak idején. Akkoriban fogalma sem volt arról, hogy többször is meg fogja nyerni a sivatagi versenyt, és jelentős hatást fog gyakorolni a BMW GS kultuszára.
Joy Lewis találkozót szervezett Hubert Auriollal párizsi padlásszobájában.
Mintegy 40 évvel később Joy Lewis egy Urban G/S motorral látogatta meg Hubertet a párizsi padlásszobájában. A helyiség belsejében képek, trófeák, régi motorsport magazinok és sisakok tanúskodnak az akkori korszakról, bizonyítva, hogy Hubert életét mennyire meghatározták a raliversenyek. Joy alig várja, hogy feltegye neki azokat a kérdéseket, amelyeket Párizsba jövet megfogalmazott magában. „Úgy gondoltam, kordában kell tartani a kíváncsiságomat. Ehelyett Hubert bátran elmondta nekem a történetét. Szinte ittam a szavait”. Ahogy Hubert beszélt, szeme olthatatlan kalandvágyról tanúskodott, aminek eredményeként a 64 éves motoros ma is éppen úgy versenyez, mint akkoriban.
Trófeák, sisakok, képek: Hubert raliversenyes múltja megelevenedik.
Hubert 1978. december 26-ról mesélt. Ekkor vált valóra az az álma, hogy a Párizs-Dakar-rali keretében motorral eljusson Afrikába. Egy olyan utazás vette kezdetét, amely sokkal jobban megváltoztatta az életét, mint gondolta. „Valami különlegeset szerettem volna megtapasztalni a rali során, és az életem teljesen a feje tetejére állt. Miután visszatértem, még akkor is minden gondolatom az út körül forgott, és hirtelen rájöttem: ez nem álom! Joynak fogalma sem volt, mióta beszélgetnek. Úgy érezte, mintha ott lenne a férfival a ralin. „Amikor Hubert elmesélte ezeket a történeteket, rájöttem, hogy úgy lehet igazán megélni a dolgokat, ha cselekszünk, és nemcsak álmodunk róluk”.
Az óceán és a sivatag között
Dakarban a mélyfekete aszfalt utat tör a sötétpiros kavicsnak.
Párizs és Dakar aligha különbözhetne ennél jobban, gondolja Joy, miközben Hubert-rel átszeli a szenegáli fővárost. A mélyfekete aszfalt utat tör a pirosas barna kavicsnak, amely gyorsan forró lyukak mintázatává változik. Ha Dakar város utcái ilyenek, képzeld csak el az útviszonyokat az országban vagy a Párizs-Dakar-rali résztvevői által átszelt sivatagban. „Semmi sem változott azóta” – mondja Hubert, látszólag megkönnyebbülve. „Talán néhány új épület és utca jelent meg. De a légkör a régi. Az emberek még mindig lelkesek és barátságosak. „Ah! Isten hozott az országodban” – mondják gyakran, mintha egy lennék közülük.
Az Urban G/S motoron megtett Dakar-túra jelentős emlékeket ébreszt Hubert Auriolban.
Joy teljesen le van nyűgözve, hogy Hubert mennyire rajong Szenegálért és az ottani emberekért, valamint a férfi rali által összegyűjtött érzelmeit is megéli. „A rali úti célja, Szenegál, különleges hely. Az emberek jókedvűek, és lelkesen köszöntik a vendéget. Remek atmoszféra egy döntőhöz”. Felül az Urban G/S motorra, amely a '80-as évek R 80 G/S járgányára emlékezteti. A boxerre, amellyel győztesként ért célba a rideg sivatagi verseny végén, 1981-ben és 1983-ban. „Ez a motor óriási érzelmeket mozgat meg bennem. A BMW motorsport színeivel kapcsolatban számos jó dolog jut eszembe, és nagy örömmel tölt el, hogy az R 80 G/S öröksége a mai napig érezhető. Hubert motorját, mint egy helybeli, átvezeti a „saját” Dakarján, Joy tiszteletteljesen követi.
Motorozás kecskenyájtól kísérve és dudáló taxisoktól fenyegetve: ez a Dakar.
Motorjaikkal színes buszok és dudáló taxisok mellett haladnak el, és szamarak által vontatott kocsikat hagynak maguk mögött. A forgalom szinte teljesen leáll, amikor egy gazda kecskenyájával átkel a Place de l'Indépendance téren. A rali után itt szoktak ünnepségeket rendezni. „A tér zsúfolásig megtelt emberrel, és az utcák is teljesen megteltek. Órákba telt, mire odaértünk a díjátadó ceremónia helyszínéül szolgáló pódiumhoz” – panaszkodott Hubert. Minden pillanat azt mondatja, hogy az afrikai életritmus teljesen más, mint a megszokott. Ideje visszakapcsolni és körülnézni ezen az egzotikus nyugat-afrikai helyen.
Rövid kikapcsolódás a városban, a világon bárhol.
A szenegáli főváros tanúja az óceánt és a sivatagot is magában foglaló, soha véget nem érő történetnek. Az Atlanti-óceán három oldalról nyaldossa a félszigetet. Noha a sztyeppék csak a városon túl húzódnak, a Dakar éghajlata mégis trópusi és nedves, termékeny talajjal. A zöldövezeti parki oázisok között építési területek uralják a városképet, bár az nem egyértelmű, hogy az épületek éppen építés vagy bontás alatt állnak-e. A hatalmas szállodai épületek mentén egyszerű kunyhók sorakoznak. Színes piaci standok állnak a szürke betonépületek előtt. Hubert és Joy kicsit fellélegeznek a part menti étteremben. Az étterem dicsőségfalán elhelyezett réztábla arról tanúskodik, hogy Hubert Albiolt nagyon tisztelik Dakarban. Nevét a '80-as évek olyan popsztárjaival emlegetik egy lapon, mint a francia énekes, Dalida vagy Stevie Wonder.
A pirosló talaj és ég között, a dakari part mentén.
A Route de la Corniche Ouest mentén folytatják útjukat, észak felé motorozva a part mentén. Joynak van egy eredeti R 80 G/S Paris-Dakar motorja, és alig akarja elhinni, hogy most az akkori hősök egyikével rója a rali útvonalát. „Próbálom meggyőzni magamat, hogy mindig elég kalandos az életem. Hubert története is azt bizonyítja: ez a helyes életvitel. Joy nagyon szeretné megőrizni ezt a pillanatot. Körülötte a vöröslő föld zökkenőmentesen vegyül el az Atlanti-óceán feletti napnyugtával. Innen varázslatos kilátás nyílik a városra, amelynek körvonalai pislákolnak az esti fényben. Úgy tűnik, megállt az idő a városban.
Hubert Auriol
Az álomszerű úti cél, Lac Rose
Kopott fából készült hajók sorakoznak a Lac Rose tó partján.
Harapni lehet a csendet. Felerősíti a pillanatot és az érzést, hogy csak nézed a rózsaszínű tavat. Lac Rose – az álomszerű úti cél. Világhírű, mint a Párizs-Dakar-rali végcélja. Itt, 30 kilométerrel északkeletre Szenegál nyüzsgő fővárosától más világ van. „A Lac Rose varászlatos” – lelkendezik Joy, és bámulattal vegyes tisztelet lesz rajta úrrá, amint Hubert társaságában megérkezik a tóhoz. Roskatag fahajók sorakoznak a parton. Földművesek közelítik meg a tavat, hogy sót gyűjtsenek a fenekéről. A sziksófűbokrok mögött dűnék emelkednek a tó és az Atlanti-óceán közötti keskeny folyosón.
A Párizs-Dakar-rali utolsó pillanatai teljesen beivódtak Hubert emlékezetébe.
„Amikor ideértünk a rali után, véget ért a csendes időszak” – mondta Hubert nevetve. „Az emberek köszöntöttek és sztárként ünnepeltek minket. Ez a pillanat nagyon emlékezetes maradt a verseny során átélt annyi megpróbáltatás után”. Hubert élményei még mindig élénken élnek, még ha régen is történtek az események. Teljesen beleégtek az emlékezetébe. Formálták az életét és a Párizs-Dakar-rali legendájává tették.