Győzelemre született.
A húszasévek Six Days versenyeitől a Dakar-rali négyszeres megnyeréséig: a kék-fehér márka terep motorsportja az első BMW motorkerékpárral kezdődött.
A terep motorsport kezdetei.
A terep motorsport kezdetei.
A hivatalosan még be sem mutatott R 32 modellel máris a terepmotorozás startvonalán találta magát: a BMW vezetőmérnöke Max Friz 1923-ban részt vett a "Motorral a bajor hegyekben" elnevezésű eseményen a saját maga által fejlesztett első BMW motorkerékpárral. Rudolf Schleicher, a BMW mérnöke 1926-ban a híres Six Days elnevezésű angliai versenyen érte el az első nemzetközi sikert – önálló indulóként aranyérmet szerzett egy széria R 37 motorral.
Folyamatos nemzetközi sikerek.
Folyamatos nemzetközi sikerek.
A csapaszellem ideje: a nemzetközi hatnapos motorversenyre a BMW egy német nemzeti csapatot állított ki. 1933-ban Wales-ben a világcsúcstartó Ernst Henne Josef Stelzerrel, illetve az oldalkocsis Josef Mauermayer/ Ludwig Kraus páros a verseny történetében először visszahódította Németország számára a bajnoki címet – egy 33 lóerős, R 16 típusú boxer motorral. Ezt a nagyszerű sikert a csapat egy évvel később megismételte. Ahogyan 1935-ben is, ezúttal a híres kompresszoros BMW versenymotorokkal: a verseny győztese Németország és a BMW lett.
Újraindulás nagy nevekkel.
Újraindulás nagy nevekkel.
A II. világháború végét követően a BMW először az ötvenes évek elején indult újra terepsport eseményen. Ekkor indulnak az újabb sikerek és tűnnek fel a nagy nevek. Georg és Hans Meier, Walter Zeller vagy a Ludwig Kraus / Bernhard Huser és Max Klankermeier / Hermann Wolz összetételű csapat számtalan érmet nyert a hazai és a nemzetközi versenyeken. A versenyeken használt gépek 250 cm3 egyhengeres motorkerékpárok, valamint 500 cm3 és 600 cm3 űrtartalmú, nagy teljesítményű boxer motorok voltak.
Motorrajongók és új tehetségek.
Motorrajongók és új tehetségek.
Az ötvenes évek közepén a BMW megszüntette versenyrészlegét, ennek következményeként generációváltásra került sor a motorversenyzők között. Az új tehetségek, mint például Sebastian Nachtmann, Kurt Tweesmann vagy az oldalkocsis motorral versenyző Karl Ibscher a hatvanas években sorozatban nyerték a német bajnokságokat a BMW számára. 1970 és 1972 között Herbert Schek pedig egymás után háromszor hozta el a német bajnoki címet. Hosszú ideig ez volt az utolsó bajnoki cím a BMW terepmotor versenyzői számára, mivel hamarosan a kétütemű motorkerékpárok uralták a mezőnyt.
























Új BMW gyári csapat.
Új BMW gyári csapat.
A német bajnokság szabálymódosításait követve a hetvenes években a terepmotor versenyzés ismét vonzóvá vált a négyütemű motorkerékpárok számára. Peres László, a BMW tesztelő részlegének munkatársa egy könnyű, házi készítésű szerkezettel állt a rajtvonalra és azonnal megszerezte a második helyet a német bajnokságban. Ezt követen a BMW egy gyári csapatot küldött az 1979. évi versenyre. Richard Schalber nyerte meg a német bajnoki címet és harmadik helyezést ért el az Európa-Bajnokságon. Egy évvel később Werner Schütz szerezte meg a német bajnoki címet, Rolf Witthöft pedig Európa-bajnok lett.
Párizs-Dakar
























Sikeres a sivatagban.
A nyolcvanas években a kalandvágy a sivatagba vitte a motorversenyzőket. A világ legnagyobb kihívást jelentő raliversenyét, a Párizs-Dakar ralit először 1979-ben rendezték meg. 1981-ben a francia Hubert Auriol szerezte meg a BMW számára az első győzelmet, amelyet két évvel később megismételt. Felébredt az ambíció: 1984-ben és 1985-ben a BMW egy olyan gyári csapatot küldött a Párizs-Dakar versenyre, amelyet a sivatagi körülményeknek megfelelően módosított motorkerékpárokkal láttak el. A belga Gaston Rahiert GS motorkerékpárja két egymást követő évben juttatta fel homokon, poron, hőségen és hidegen keresztül a dobogó tetejére. Megmutatkozott a GS szellemisége.
Stabilan a BMW kezében.
Kétszeres győzelem: 1984-ben és 1985-ben a BMW egy gyári csapatot küld a Párizs-Dakar ralira, amelyet a sivatagi körülményeknek megfelelően módosított motorkerékpárokkal láttak el. A belga Gaston Rahier 1984-ben a GS 1000 gyári motorkerékpár nyergében megnyeri a versenyt, Auriol a második helyen végez. Egy évvel később Rahier megismétli győzelmét egy 75 lóerős boxer versenymotorral. Ismét ő haladt át elsőként a célvonalon a Dakar hagyományos befejező szakaszán, a Lac Rose-on. Ezek a sikerek a mai napig inspirálják a BMW Motorrad mérnökeit: a Lac Rose koncepció a legendás rali győzelmek interpretációja és tisztelgés a győztes motorkerékpár előtt.
























A győztesek listája tovább bővült
Ralik Egyiptomban és Mexikóban.
Ralik Egyiptomban és Mexikóban.
A BMW csatlakozott a győztesek listájához az egyiptomi Fáraó-ralin és a mexikói Baja California versenyen is. 1988-ban az önállóan induló Eddy Hau BMW motorjával megnyerte a sorozatgyártáshoz közeli motorkerékpárok Maraton versenyét a Párizs-Dakar ralin. Jutta Kleinschmidt, a BMW mérnöke is részt vett a megpróbáltatáson: 1992-ben saját maga számára döntötte el a női versenyt.
A visszatérés
Ekkor startolt az egyhengeres motor.
Ekkor startolt az egyhengeres motor.
A szünet tíz événél is tovább tartott. A BMW Motorrad 1998-ban egy gyári csapattal ünnepelte visszatérését a rali versenyekbe. Ekkor az F 650-re alapozott egyhengeres modell állt a "Dakar" rajtvonalára. A francia Richard Sainct szállította 1999-ben a BMW Motorrad ötödik győzelmét ezen a versenyen. A legnagyobb győzelem egy évvel később jött: a BMW Motorrad nyerte el a verseny első négy helyét. Richard Sainct újra hazavihette a győzelmi trófeát és Oscar Gallardo mögött – de az egyhengeres modellel versenyző Jean Brucy előtt – Jimmy Lewis végzett a harmadik helyen a BMW Motorrad R 900 RR modelljével.
























Országúti és terep
HP2 Enduro a rajtvonalon.
HP2 Enduro a rajtvonalon.
A 2001-es szezont követően a BMW Motorrad befejezte a gyári ralibajnokságot és sokkal inkább az országúti versenyzésre koncentrált a Boxercup modellel. Ugyanakkor a BMW Motorrad továbbra is részt vett a terepmotor versenyzésben és 2005-ben újra talajt fogott a HP2 Enduro motorkerékpárral. 2008-ig és magában 2008-ban is a terepmotor versenyeken a széria enduro boxer versenygép állt rajtvonalra – így például a német, az osztrák és az olasz országos versenysorozatokban.