Ezzel a motorkerékpár-gyártásban világviszonylatban egyedülálló rendszerrel nemcsak az első és a hátsó rugóstag húzófokozati csillapítását és a hátsó rugóalapot („rugó-előfeszítés”), hanem a hátsó rugóstag rugóprogresszióját, általa pedig a rugó „keménységét” is szabályozni tudja a motoros az elektronika segítségével. A megfelelő beállításokat kényelmesen, a multi-controller kezelőszervvel lehet elvégezni a színes TFT-kijelzőn megjelenő menüben.
A legegyszerűbb vezérelhetőség érdekében és a téves beállítások elkerülése végett a vezetőnek csupán az aktuális súlyterhelési állapotot („egy személy”, „egy személy csomaggal” vagy „két utas csomaggal”) kell megadnia. A rendszer ennek alapján elemzi és állítja be a megfelelő rugóalapot és rugóprogressziót.
Az egyéni vezetői beállításoknak megfelelően a motoros a „Komfort”, „Normál” és „Sport” alváz- és futómű-beállítások közül választhat attól függően, hogy milyen vezetési stílusban szeretne motorozni. Az elektronikus vezérlőegység ezután elemzi az adott beállítást, és az optimális paraméterek alapján kiszámítja a csillapítás megfelelő mértékét. Ezt követően működésbe lép egy villanymotor, amely beállítja a megfelelő rugóalapot. Összesen kilenc különböző beállítási lehetőség közül lehet választani. A lengéscsillapítók karakterisztikáját kis léptetőmotorok módosítják.
A rugókeménység állítási lehetőségének köszönhetően a motorkerékpár szabad magassága rugalmasan hozzáigazítható a mindenkori súlyterheléshez, ami még jobb stabilitást, irányíthatóságot és komfortot eredményez. Így a motor akár két személy (a vezető és az utas) és a csomag terhe alatt is ugyanolyan jól bedönthető marad, vagyis a sportos vezetési élmény fokozódik. A rugókeménység beállításával ráadásul nagyon nagy mértékben csökken a kerekek felütésének veszélye szélsőséges súlyterhelés mellett.
A lengéscsillapító beállításai („Normál”, „Sport”, „Komfort”) egyetlen gombnyomással, akár menet közben is módosíthatók. A rugóalap működési és biztonsági okokból csak a jármű álló helyzetében módosítható. A rugóprogresszió állítását hajtóműves villanymotor végzi.
A rugóprogresszió két sorba kapcsolt rugó révén állítható. Berugózáskor elasztomer (Cellasto) és az alatta elhelyezett, hagyományos csavarrugó veszi fel a fellépő erőket. Acélhüvely akadályozza meg, hogy egy bizonyos foknál jobban kitáguljon sugárirányban a Cellasto elasztomer. A belsejében elektrohidraulikus úton mozgatott alumíniumhüvely található. A hüvely pozíciójától függően tud befelé tágulni a Cellasto elasztomer, lényegében ez határozza meg a keménységét. Az egésznek olyan a hatása, mint két különböző erősségű rugóé. Amikor a belső hüvely felfekszik az acélrugón, a Cellasto elasztomer elveszti funkcióját, és csak az acélrugó fejt ki hatást. Ha még jobban elmozdul a belső hüvely, akkor már az acélrugó rugóalapja, vagyis a „rugó-előfeszítés” mértéke is módosul.
A fenti megoldásnak köszönhetően minden súlyterhelés mellett optimális a motorkerékpár statikus normál pozíciója és haladási geometriája. A rugókeménység széles tartományon (110–160 Nm) belüli állíthatóságából adódóan az ESA II-nél még határozottabban elkülönül egymástól a három menetprogram („Sport”, a „Normál” és a „Komfort”), és ezzel jelentősen hatékonyabb lesz a motorozás.
A rugó-előfeszítés és a lengéscsillapító-karakterisztika hagyományos mechanikai beállításaival összehasonlítva azért előnyös az ESA által biztosított elektronikus alváz- és futóműbeállítás, mert azonnal és folyamatosan összhangba hozza az egyes alvázkomponenseket, és kizárja a téves használatot. A motorosnak nem kell többet bíbelődnie a szerszámokkal, helyette egy gombnyomással kényelmesen, néhány másodperc alatt elvégezheti a hangolást. Így mindig gyorsan tud reagálni az adott körülményekre, például, ha utas társul mögé, vagy ha hirtelen megváltoznak az útviszonyok.
+ További információk

Még több technológiai részlet