A BMW Motorrad újszerű automatizált váltóasszisztense – röviden: ASA* – olyan innovatív műszaki megoldás, amely egyszerűbbé és kényelmesebbé teszi a motorozást. A vezetési élményt még inkább kiemeli a tengelykapcsoló működtetésének és a sebességváltó kapcsolásának automatizálása anélkül, hogy a sebességváltási folyamat érzelmileg fontos dinamikájáról le kellene mondani. Az automatizált váltóasszisztens a BMW Motorrad váltóasszisztens Pro megoldásának logikai és műszaki továbbfejlesztése.
A kuplung és a sebességváltó működtetésének automatizálása teljesen új vezetési élményt nyújt.
Az automatizált váltóasszisztens okos funkcionális kialakításával tűnik ki, amelynek keretében két elektromechanikus beavatkozó automatizálja a hagyományos hatsebességes váltó csatolását és kapcsolását. A kuplung kézi működtetésére való kézikarra már nincs szükség, így az elindulás, a megállás és a manőverezés gyerekjátékká válik. Ezenkívül a gördülékeny, a fordulatszámnak és a terhelésnek megfelelő kapcsolási folyamatok és az ebből adódó precíz fokozatváltások miatt az ASA rendszerrel egyre nagyobb jelentőséget kap a tényleges vezetés. Az ASA emellett még közvetlenebb kapcsolatot teremt az erős boxermotorral, mivel a precíz tengelykapcsoló működtetésének köszönhetően a gázkaron és a váltókaron keresztül még könnyebbé válik a vezetési élmény kontrollálása.
Az „M” kapcsolási üzemmódban a fokozatváltások az eddigiekhez hasonlóan a váltókarral végezhetők. Így a vezető dönti el, hogy mikor akar sebességet váltani. Ha a fordulatszám a kívánt célfokozat maximális, ill. minimális fordulatszáma által meghatározott tartományon belül van, akkor a sebességváltási folyamat közvetlenül megtörténik. Ha a fordulatszám a sebességfokozattól függő minimális fordulatszám alá csökken, akkor a rendszer a kézi vezetési üzemmódban is automatikusan visszavált. Ez megakadályozza a motor lefulladását.
Az automatizált váltóasszisztens a „D” kapcsolási üzemmódban mutatja meg igazán a képességeit. A vonóerő finom megszakításával tökéletesen kivitelezett automatizált fokozatváltások a motorkerékpár hatékony gyorsítását eredményezik, és hozzájárulnak a fokozott menetstabilitáshoz. Így a magasabb sebességfokozatba váltáskor a hagyományos manuális váltóknál gyakori váltási rántás és ezáltal a vezető és az utas sisakja összekoccanásának kockázata a legmesszemenőbbekig megszűnik. Az erős boxermotornak köszönhetően az elindulás terepen és emelkedőkön szinte játszi könnyedséggel lehetséges, a jármű jobb uralása mellett. A dinamikus vezetési üzemmódban a vezetési élmény fogalma még nagyobb jelentőséget kap.
Legyen szó alpesi hágókról, országútról vagy offroad kalandról: Az ASA új fejezetet nyit a motorozásban: automatizált, intuitív, mindig biztosítja a kontrollt – ráadásul minden szegmensben.
Összességében a visszaváltás nagyon harmonikus annak érdekében, hogy minimalizálja a futómű nyugtalanságait. A különböző vezetési üzemmódok lehetővé teszik a tökéletes váltási viselkedést, és az adaptív sebességszabályozóval vagy a frontális ütközésre figyelmeztető rendszerrel együtt már ma megélhetővé teszik a motorozás jövőjét. Ezenkívül az automatizált váltóasszisztenssel a vezetés sokkal nyugodtabb és intenzívebben megtapasztalható, mivel kevesebb koncentrációra van szükség a tengelykapcsolókar és a forgatható gázmarkolat működtetéséhez anélkül, hogy elveszne a menethelyzet feletti kontroll.
Elektromechanikus beavatkozók a kuplunghoz és a kapcsoláshoz, átgondolt elektronikus vezérléssel kombinálva.
Két elektronikusan vezérelt elektromechanikus beavatkozó működteti a kuplungot és a kapcsolást, ami lehetővé teszi az egyszerű elindulást és az automatizált sebességváltási folyamatokat. A vezető váltási szándéka a váltókar érzékelőjén keresztül jut el a vezérléshez, előbbit a hagyományos, lábbal működtetett váltókar működteti. Kiegészítő érzékelők továbbítják a sebességváltó bemeneti tengelyének fordulatszámát és a kuplung helyzetét. Ezek az értékek eljutnak a motorvezérléssel szorosan hálózatba kötött TCU (Transmission Control Unit) vezérlőegységhez a kuplung, a váltóműködtetés és az állapotvezérlés modellezése és szabályozása céljából. A kuplungot egy elektromechanikus beavatkozó működteti egy olyan hidraulikarendszerrel kombinálva, amelyben a tengelykapcsoló adó- és vevőhengerei közvetlen hidraulikus összeköttetésben vannak egymással. A beavatkozó szabályozza a kuplung szükséges csúszását, a sebességváltási folyamat során zárja, megálláskor pedig nyitja a kuplungot.