1200 cm3-es kéthengeres boxermotormotor (lég-/vízhűtés).
1200 cm3-es kéthengeres boxermotormotor (lég-/vízhűtés) a BMW R 1200 GS modellben.
A motor 1170 cm3-es lökettérfogata, valamint furat és löket közötti 101-73 mm-es arány is fennmaradt. Elődjéhez hasonlóan a vezérműtengelyek elrendezése itt is horizontális. Míg a múltban kombinált szívó-/kipufogó-vezérműtengelyekre volt szükség, az áramlás irányának vízszintesről függőlegesre változása különálló szívó- és kipufogóoldali vezérműtengelyeket eredményezett.
Az eddigiekhez hasonlóan mindkét vezérműtengelyt a hengerek mögötti tengelyben futó lánc hajtja (a jobb motoroldalon a kiegyenlítő tengelyen, a bal oldalon pedig a főtengelyen keresztül). A vezérműlánc hajtja a szívó- és kipufogóoldali vezérműtengely közötti előtéttengelyt, ahonnan homlokfogaskerék-hajtással jut el az erő a vezérműtengelyekhez. Centrifugális erővel szabályozott nyomáscsökkentő eszköz található a kipufogóoldali vezérműtengelyeknél. Ez megkönnyíti az elindulást. Ennek eredményeként csökkenteni lehetett az önindító és akkumulátor súlyát.
Az erőátvitel hatékony kialakítása révén el lehetett hagyni a korábban alkalmazott radiális szelepelrendezést. A négy szelep egymáshoz képest éles szögben van elrendezve - a szívóoldalon 8 fokban, a kipufogóoldalon 8 és 10 fokban, amely lehetővé teszi az égéstér kompakt kialakítását, amely kulcsfontosságú az optimális égési folyamatok szempontjából. Az újraszámított égéstér, valamint a továbbfejlesztett vezérlés és kialakítás révén az előző modellhez képest 12.0:1-ről 12.5:1-re lehetett növelni a kompresszióarányt. Az égési folyamatok és a gyújtáspozíció optimalizálása révén már nincs szükség kopogásszabályozásra, ugyanakkor továbbra is alkalmazható RON 95 minőségi üzemanyag, és a nyomatékpotenciál is teljes mértékben kihasználható.
Egy turbulenciarendszer (a levegő beáramoltatása megkerülővezetékkel) használata biztosítja az optimális égést, feleslegessé téve az összetett ikergyertyás gyújtást. A főtengely működését is átfogó felülvizsgálatnak vetettük alá. A súrlódás csökkentésére a főcsapágy átmérőjét a korábbi 60 mm-ről 55 mm-re csökkentettük. Emellett a főtengely vékonyabb forgattyúcsapokkal rendelkezik, annak ellenére, hogy ezek átmérője 48-ról 50 mm-re nőtt, valamint a főcsapágyak és vezetőcsapágyak is keskenyebbek lettek. Így a főtengely összességében könnyebb és kompaktabb, mégis sokkal szilárdabb lett.