A Concept R 18 életre kel.
Ez egy olyan világpremier, amelyre az egyedi motorkerékpárok rajongói izgatottan vártak: a BMW Motorrad új prototípus boxermotorral rendelkező egyedi koncepciója, amely a valaha készített legnagyobb hengerűrtartalmú boxer motorkerékpár. Az egyszerűen „Concept R 18”-ra keresztelt letisztult, sallangmentes motor bepillantást enged abba, hogy mi minden vár még ránk a cruiser kategóriában.
A cruiser koncepció minden babért learat a Concorsón.
A cruiser koncepció minden babért learat a Concorsón.
Mára már egyfajta hagyománnyá vált, hogy a BMW Motorrad minden májusban lélegzetelállító terveket mutat be a Concorso d’Eleganza Villa d’Este rendezvényen, az olaszországi Comói-tó partján. A világ legexkluzívabb, veterán autókat és motorkerékpárokat felsorakoztató „szépségversenyének” látogatói az elmúlt években figyelemreméltó kétkerekűeknek lehettekszemtanúi a BMW Motorrad dizájn részlege jóvoltából. Ezek közé tartozott például az eredeti R 90 S tiszteletére tervezett Concept Ninety, a hathengeres „bagger” stílusú Concept 101, valamint az eredeti és ikonikus 1936-os modell előtt tisztelgő R5 Hommage.
A virágzó cruiser kategória rajongói nagy érdeklődéssel szemléltek két, nagy hírnévvel rendelkező építő által Japánban és az Egyesült Államokban nemrég bemutatott bámulatba ejtő, egyedi motorkerékpárt, amelyek a BMW Motorrad nagy boxermotorjának prototípusával rendelkeztek. Az építők – a CUSTOM WORKS ZON és a Revival Cycles – mindegyike szabad kezet kapott annak értelmezésére, hogyan is nézhet ki egy nagy teljesítményű, egyedi boxer motorkerékpár, és az ennek eredményeként megszülető lenyűgöző „Departed” és „Birdcage" modellek azt a kérdést vetették fel a rajongók körében, hogy vajon milyen is lehet a kinézete és a hangja egy „kézi készítésű”, igazi BMW Motorrad modellnek?
Edgar Heinrich
a BMW Motorrad főtervezője
Nem kell hát tovább várakozni, és azon rajongók lelkes reakcióiból ítélve, akik látták (és hallották!) a Concept R 18 leleplezését a 90. évfordulójához érkezett „Concorso” ünnepi rendezvényén, biztosan megdobogtatja majd azon rajongók sokaságának a szívét szerte a világon, akik számára fontos a hagyomány és a történelem – még egy cruiser motor modern értelmezése kapcsán is. Legalább ennyire izgalmas az a hír is, hogy a BMW Motorrad 2020-ban a „nagy boxer” motorjával meghajtott, sorozatgyártott cruiser motorkerékpárt fog bemutatni. Ha a külleme és a teljesítménye hasonló lesz a Concept R 18-éhoz, az egyedi motorok rajongói garantáltan nem fognak csalódni.
Edgar Heinrich
a BMW Motorrad főtervezője
Sallangmentes és lecsupaszított dizájn a BMW Motorrad stílusában.
Sallangmentes és lecsupaszított dizájn a BMW Motorrad stílusában.
Szemedet a Concept R 18-on legeltetve gyorsan rájössz, hogy egy valódi, érzelmekkel teli, kézileg készített egyedi motor megalkotásának a vágya a tervezőket mélyen a márka múltjába vezette vissza, hogy ihletet merítsetek. Ezek a tehetséges alkotók, akik közül többen choppert vezetnek szabadidejükben, kétségkívül beváltották az R 5 Hommage 2016-os (pontosan 80 évvel a legendás sport boxer debütálása után) bemutatásakor tett ígéretüket. Ehhez a kategóriához azonban nagy motorra van szükség, így ha az eredeti R 5 500 cm3-je (a mai elvárások szerint) kevésnek is bizonyulna, a valaha létező legnagyobb motorkerékpár boxerblokk minden bizonnyal megfelel ennek a követelménynek.
Michael Eder
a BMW Motorrad tervezője
Az abszolút, tiszta lényegre minimalizálva..
Az abszolút, tiszta lényegre minimalizálva..
A fent említett „hommage” modell és a hamarosan megjelenő sorozatgyártású motor között izgalmas hidat képező Concept R 18-ra egyértelműen egyenlő mértékben jellemző a megjelenés, a stílus és az ígéret, amelyet hordoz. Lényegét kétségtelenül hatalmas boxermotorja adja, amely méretét tekintve sokkal nagyobb, mint a „hommage” kiállítási darab 500 cm3-s blokkja, és amelyet arra terveztek, hogy mély benyomást keltsen. A karakteres küllős kerekeket úgy választották ki (elöl 21, hátul pedig 19 hüvelykes a méretük), hogy arányosak legyenek a tekintélyes méretekkel, és hogy ebből a legújabb kiállítási motorból alapvetően kitűnjön a stílus és a megjelenés. Az átalakított első rész és a „fishtail” kipufogó hozzájárul a motor egyedi, kézi gyártású érzetéhez.
Az alacsonyan ülő, hosszú, lecsupaszított és minimalista Concept R 18 gyönyörű darab a maga polírozott alumínium hengerborításaival, a blokk finom színezésével, a könnycsepp alakú tankkal és villákkal, és az aranysárga hatást keltő hajszálcsíkos felületekkel a mély, réteges lakkozáson. Csak háromféle fémfelület-kezelést – szórt, lakkozott vagy polírozott – alkalmaztak, hogy tiszta, autentikus hatást kölcsönözzenek a motornak. Emellett az ikonikus Metzeler márkájú RILLE gumik futófelülete egyedileg kialakított mintázattal, oldaluk pedig különleges színezéssel rendelkezik. Akik ismerik az ’50-es évek BMW motorjait, felismerik majd a dombornyomott logóval és puhított bőrfelülettel ellátott Pagusa stílusú ülést.
Egyszerű motorozási élmény, amely feltölti a lelked.
Egyszerű motorozási élmény, amely feltölti a lelked.
Nyitott kardán, konzolos hátsó futómű, egy BMW 2002 autóból átszerelt dupla Solex karburátor, az 1950-es évek Bosch-ja által ihletett, a villaszárak közé felszerelt LED fényszóró, rejtett váltóbox – és még hosszan sorolhatnánk. Ha körbesétáljuk a Concept R 18-at, láthatjuk, hogy számos meglepetést tartogat. Mindez persze annak a történetnek a folytatása, amely az R 5 Hommage-zsal kezdődött, az izgalmas kérdés azonban az, hogy ez a történet hova vezet bennünket most – nem a high-tech útján, hanem egy egyénibb, autentikusabb és talán érzelmekkel telibb irányba. Lehet, hogy itt az idő, hogy lelassuljunk és gyönyörködjünk a tájban?