Kincsvadászat egy garázsban.

Sebastian Gutsch és a klasszikus motorkerékpárok igézete.

Sebastian Gutsch évtizedek óta hoz helyre régi BMW motorkerékpárokat. Az ő motorjai nem egyszerűen csak jól néznek ki. A müncheni ügyvéd alkotásaival részt is vesz vintage motoroknak rendezett versenyeken, és egyike volt az elsőknek, aki az R 5 Hommage-t vezethette a Concorso d’Eleganza Villa d’Este eseményen, a klasszikus autók eleganciaversenyén. Végül is, a motorkerékpárba szerelt eredeti motor az ő gyűjteményéből származik. Ez csak az egyik volt a garázsában rejtőző számos értékes lelet és történet közül.

A kerékpárboltban született motorkerékpárok iránti szenvedély.

Sebastian Gutschnak van érzéke a régi mechanikus alkatrészekhez.

A kerékpárboltban született motorkerékpárok iránti szenvedély.

A müncheni BMW Welt központ múzeuma a BMW Motorrad 93 évének ikonikus modelljeit mutatja be. Ezek közül sokat Sebastian Gutsch állított helyre. A munka befejeztével az 50 éves ügyvéd felveszi overallját, és eltűnik műhelye mélyén. Műhelye a BMW alkatrészek valóságos kincsesbányája, maga Gutsch pedig a BMW motorkerékpárok restaurálásának szakértője. Szenvedélye a vintage motorkerékpárok iránt egy öregember kerékpárboltjában tett első látogatására vezethető vissza. Gutsch akkor még csak 14 éves volt. Ami azt illeti, túl fiatal volt még ahhoz, hogy a régi mechanikus alkatrészek felkeltsék érdeklődését. „Lenyűgöz, ahogy ez a sok alkotórész összeáll. Van valami varázslatos abban, hogy előszedsz egy régi roncsot a pajtából, és új életre kelted” - mondja Gutsch.

+ További információk

Az első kölyök egy valódi motorkerékpárral.

Sebastian Gutsch a kedvenc helyén: a műhelyben.

Az első kölyök egy valódi motorkerékpárral.

Iskola után minden nap az öregember műhelyébe ment, és segített a mopedek javításában. Az öreg a kerékpárok mellett nagy gyűjteménnyel rendelkezett ősrégi motorkerékpárokból is. „Olyan volt nekem, mintha a nagyapám lenne. Sokat tanultam tőle, még hegeszteni is megtanított.” Gutsch később itt vette meg első motorkerékpárját. Pontosabban szólva itt cserélte. Nagyapja mopedjeit cserélte el egy kétütemű Rabeneickre. Hihetetlen büszke volt rá, hogy ő volt az első gyerek a suliban, akinek valódi motorkerékpárja volt. Nem zavarta, hogy a hat lóerős, 150 cm3-es motor lassabb volt, mint a mopedek, amikkel az osztálytársai jártak. Addigra már elkapta a motorkerékpár-láz.

+ További információk
Van valami varázslatos abban, hogy előszedsz egy régi roncsot a pajtából, és új életre kelted.

Sebastian Gutsch

Ne dobd el. Javítsd meg.

Nem sokkal később Gutsch megtakarításaiból megvette első BMW-jét. Az 1954-es R 25/3-as kétszer akkora teljesítménnyel rendelkezett, mint a Rabeneick, de még így sem volt sokkal gyorsabb, ami bosszantotta is. Minden szabadidejét a motorkerékpárnak szentelte. Sosem érezte úgy, hogy ez időpocsékolás lenne. „Sokkal kielégítőbb egyedül életet lehelni egy motorkerékpárba, mintha csak vennél egy újat. A régi motorkerékpárok szinte örökké tartanak. Ha egy motor csak 13 lóerős, az alkatrészei nincsenek akkora terhelés alatt” - mondja.
Gutsch megismerte a valaha készült összes BMW motorkerékpárt, amikor elolvasott egy a BMW Motorrad 50. évfordulóját ünneplő cikket a „Motorrad” magazinban. Különösen az 1936-os R 5-ös és az 1952-es, sortos R 68-as tetszett neki. Ezekre azonban szinte lehetetlen volt rálelni. Az R 68-asból összesen 1400 dara készült. Gutsch végül talált egy 1952-es R 51/3-ast Svájcban. Helyreállította, és bemutatta a végeredményt a BMW-nek. A munkája mély benyomást keltett, és azonnal felajánlottak Gutsch számára egy részmunkaidős állást a BMW vintage részlegében. Egy valóra vált álom volt ez a fiatal egyetemi hallgatónak.
+ További információk

Szem előtt tartva a teljes motorkerékpárt.

A BMW Motorrad számára az első restaurálást egy 1937-es R 5-ösön végezte, amely azóta is megtekinthető a BMW Múzeumban. „Csodálatos volt” - mondja Gutsch, felidézve a motort. „A teljes motorkerékpárt szem előtt kell tartanod a restaurálás során. Pontosan tudnod kell, hogyan is kellene kinéznie és hogy az egyes alkatrészek hogyan működnek együtt. Amikor helyreállítok egy motort, azt az utolsó csavarig ismerem. Fantasztikus érzés, amikor a képzeletedben létező kép egy valóságos motorrá alakul, aminek szép a hangja és jól is működik.”
Sebastian Gutsch azóta számtalan motorkerékpárt keltett új életre. Ez néha gyorsan megy. Néha évekbe telik, mire kielégítő eredmény születik. A BMW Welt számos klasszikus motort bemutat, köztük a hibátlan R 51-est, amelyet szintén Gutsch hozott helyre. De ezek a klasszikus BMW-k korán sem múzeumi darabok. A gyűjtemény több darabján motoroznak, sőt, versenyeznek is velük. Végül is ezért készítették őket annak idején.
+ További információk
Sebasitan Gutsch olyan, vintage motorok számára rendezett versenyekre viszi motorkerékpárjait, mint a Goodwood Revival vagy az Isle of Man.

Tíz évnyi munka egyetlen motoron.

A kedvence az R 51 RS volt, egy olyan versenymotor, amelyből összesen 17 készült. A magyar bajnoké, Kozma Endréé volt, aki a BMW/Puchnál dolgozott és az 1930-as évek végén versenyzett a motorral. Miután Kozma egy ügyfél motorkerékpárjának tesztvezetése közben halálos balesetet szenvedett, az R 51 RS egy ausztrál vevőhöz került. A több évnyi versenyeztetés után a motorkerékpár kopott és horpadt volt. Végül egy német importőr vásárolta meg a motorkerékpárt, és visszavitte Németországba. Gutsch egy újságban rábukkant a hirdetésre, és meggyőzte a BMW-t, hogy vegye meg a motort.
Egy hengere törött volt, és a fél motorház hiányzott. De Gutsch biztos volt benne, hogy megér minden erőfeszítést. „Tíz évbe tellett helyrehozni a motort” - mondja. „Amikor végül elkészült, elvittem egy versenypályára Magyarországra. Egy idősebb úriember meglátta a motorkerékpárt, és nem akart hinni a szemeinek. Egy szót nem értettem abból, hogy miről áradozik. De valaki lefordította nekem, és elmagyarázta, hogy ez az ember mosta és fényesítette a motort fiatal tanoncként. Ez 1939-ben volt, amikor a BMW/Puchnál dolgozott Budapesten. Jó volt látni, hogy ismét találkoztak” - mondja Gutsch.
+ További információk
„A teljes motorkerékpárt szem előtt kell tartanod a restaurálás során. Pontosan tudnod kell, hogyan is kellene kinéznie és hogy az egyes alkatrészek hogyan működnek együtt.

Sebastian Gutsch

Ami az egyiknek szemét...

Sebastian Gutsch kincsvadászaton.

Ami az egyiknek szemét...

Régi BMW motorkerékpárok után kutatni olyan, mint a kincsvadászat: sosem tudhatod, mi felfedeznivaló van még, régi pokrócokba csomagolva, régen elfeledve egy zsúfolt garázs egy poros sarkában. Sebastian Gutsch nem tett le a reményről, hogy egy nap rábukkan egy 935-ös versenymotorra. Egy olyan korból, amikor a BMW-s versenyzők minden díjat megnyertek, amit csak lehetett. Gutsch úgy véli, hogy azok a motorkerékpárok a dicsőség és a hírnév utáni vágy áldozatául estek, és teljesen megsemmisültek a kor könyörtelen versenyeiben.

+ További információk

...a másiknak kincs.

A hommage és az eredeti: az R 5 két generációja egymás mellett.

...a másiknak kincs.

Gutsch végül talált egy R 5-öst és egy R 68-ast. Biztos benne, hogy az ő R 5-öse az eredeti versenymotor, amelyen Kozma Endre sorra nyerte a magyar bajnokságokat. Az R 68-asra egy barátján keresztül bukkant, aki Görögországban botlott a motorba. Szörnyű állapotban volt. De eladó volt. Gutsch azonnal útnak indult Görögországba öreg Ford Transitjával. Amikor végül megpillantotta a motorkerékpárt, tudta, hogy valód kincsre bukkant. Ma már azzal járja Európát, kempingtúrákra megy vele barátaival. Szóval Sebastian Gutsch csak régi motorkerékpárok tulajdonosa? Csakugyan, az egyetlen modern motor a gyűjteményében egy R 80 G/S, de sokan még azt is réginek mondanák.

+ További információk

Egy ajtóütköző az R 5 Hommage-hoz.

Manapság egyre több egyedi BMW motorkerékpár tűnik fel, ami egyre nehezebbé teszi, hogy eredeti, módosítatlan motorokra leljünk. Sebastian Gutsch biztos benne: hamarosan igen nagy lesz a kereslet a garázsokban rejtőzködő kétszelepes boxermotorok iránt. Iránti is nagy volt a kereslet, amikor a BMW Motorradnak segítségre volt szüksége a vadonatúj R 5 Hommage megtervezéséhez. A 2016-os Concorso d’Eleganza Villa d’Este rendezvényen bemutatott, az 1936-os modell előtt tisztelgő motornak az eredeti lehető leghűbb másolatának kellett lennie. A projekthez eredeti alkatrészekre volt szükség.
Gutsch olyan nagy presztízzsel bíró versenyeken indul, mint a Goodwood Revival vagy az Isle of Man vintage motoroknak rendezett versenyei, így hát nem csoda, hogy nagy gyűjteménye van a régi alkatrészekből. Így azon sem kell csodálkozni, hogy amikor kincsvadászatra indult garázsában, ott az R 5 Hommage motorjának néhány fontos alkatrészre bukkant. „Tényleg nem akartam kibelezni egy eredeti R 5-ös egy kiállítási motorkerékpár kedvéért. Így még izgalmasabb volt, amikor felötlött bennem, hogy felhasználhatnék néhány régi kiselejtezett alkatrészt, amelyeket csak ajtóütközőnek használtam a garázsomban. Szintén felhasználtunk néhányat a Josef Heft barátom által reprodukált alkatrészekből, amelyek kifejezetten versenymotorokhoz készültek, az eredmény így egy igazán lenyűgöző motorkerékpár lett. Valóban hevert néhány olyan darab a garázsomban, amit én csak úgy nevezek: „áldozat a Sebesség Istenének oltárán”.
+ További információk
Az izgalom fokozódik: az R 5 Hommage első útjára indul.
További történetek, amelyek érdekelhetnek.
Megfelelő motorok.