Kincsvadászat egy garázsban.
Sebastian Gutsch évtizedek óta hoz helyre régi BMW motorkerékpárokat. Az ő motorjai nem egyszerűen csak jól néznek ki. A müncheni ügyvéd alkotásaival részt is vesz vintage motoroknak rendezett versenyeken, és egyike volt az elsőknek, aki az R 5 Hommage-t vezethette a Concorso d’Eleganza Villa d’Este eseményen, a klasszikus autók eleganciaversenyén. Végül is, a motorkerékpárba szerelt eredeti motor az ő gyűjteményéből származik. Ez csak az egyik volt a garázsában rejtőző számos értékes lelet és történet közül.
A kerékpárboltban született motorkerékpárok iránti szenvedély.
A kerékpárboltban született motorkerékpárok iránti szenvedély.
A müncheni BMW Welt központ múzeuma a BMW Motorrad 93 évének ikonikus modelljeit mutatja be. Ezek közül sokat Sebastian Gutsch állított helyre. A munka befejeztével az 50 éves ügyvéd felveszi overallját, és eltűnik műhelye mélyén. Műhelye a BMW alkatrészek valóságos kincsesbányája, maga Gutsch pedig a BMW motorkerékpárok restaurálásának szakértője. Szenvedélye a vintage motorkerékpárok iránt egy öregember kerékpárboltjában tett első látogatására vezethető vissza. Gutsch akkor még csak 14 éves volt. Ami azt illeti, túl fiatal volt még ahhoz, hogy a régi mechanikus alkatrészek felkeltsék érdeklődését. „Lenyűgöz, ahogy ez a sok alkotórész összeáll. Van valami varázslatos abban, hogy előszedsz egy régi roncsot a pajtából, és új életre kelted” - mondja Gutsch.
Az első kölyök egy valódi motorkerékpárral.
Az első kölyök egy valódi motorkerékpárral.
Iskola után minden nap az öregember műhelyébe ment, és segített a mopedek javításában. Az öreg a kerékpárok mellett nagy gyűjteménnyel rendelkezett ősrégi motorkerékpárokból is. „Olyan volt nekem, mintha a nagyapám lenne. Sokat tanultam tőle, még hegeszteni is megtanított.” Gutsch később itt vette meg első motorkerékpárját. Pontosabban szólva itt cserélte. Nagyapja mopedjeit cserélte el egy kétütemű Rabeneickre. Hihetetlen büszke volt rá, hogy ő volt az első gyerek a suliban, akinek valódi motorkerékpárja volt. Nem zavarta, hogy a hat lóerős, 150 cm3-es motor lassabb volt, mint a mopedek, amikkel az osztálytársai jártak. Addigra már elkapta a motorkerékpár-láz.
Sebastian Gutsch
Ne dobd el. Javítsd meg.
Szem előtt tartva a teljes motorkerékpárt.
Tíz évnyi munka egyetlen motoron.
Sebastian Gutsch
Ami az egyiknek szemét...
Ami az egyiknek szemét...
Régi BMW motorkerékpárok után kutatni olyan, mint a kincsvadászat: sosem tudhatod, mi felfedeznivaló van még, régi pokrócokba csomagolva, régen elfeledve egy zsúfolt garázs egy poros sarkában. Sebastian Gutsch nem tett le a reményről, hogy egy nap rábukkan egy 935-ös versenymotorra. Egy olyan korból, amikor a BMW-s versenyzők minden díjat megnyertek, amit csak lehetett. Gutsch úgy véli, hogy azok a motorkerékpárok a dicsőség és a hírnév utáni vágy áldozatául estek, és teljesen megsemmisültek a kor könyörtelen versenyeiben.
...a másiknak kincs.
...a másiknak kincs.
Gutsch végül talált egy R 5-öst és egy R 68-ast. Biztos benne, hogy az ő R 5-öse az eredeti versenymotor, amelyen Kozma Endre sorra nyerte a magyar bajnokságokat. Az R 68-asra egy barátján keresztül bukkant, aki Görögországban botlott a motorba. Szörnyű állapotban volt. De eladó volt. Gutsch azonnal útnak indult Görögországba öreg Ford Transitjával. Amikor végül megpillantotta a motorkerékpárt, tudta, hogy valód kincsre bukkant. Ma már azzal járja Európát, kempingtúrákra megy vele barátaival. Szóval Sebastian Gutsch csak régi motorkerékpárok tulajdonosa? Csakugyan, az egyetlen modern motor a gyűjteményében egy R 80 G/S, de sokan még azt is réginek mondanák.