Progresszív rugóstag.
Kényelem és biztonság szélsőséges közlekedési helyzetekben.
A progresszív csillapítás a terepsportból származik. A BMW Motorrad felismerte a benne rejlő lehetőségeket, és következetesen továbbfejlesztette az alapkoncepciót. Az innovatív hátsó rugóstagos csillapító rendszer nagy mértékben javítja mind a menetkomfortot, mind a menetbiztonságot – kiváltképp szélsőséges közlekedési helyzetekben.
Lényegében két feladatot kell ellátnia a motorkerékpárok rugózásának: egyrészt biztosítania kell, hogy finoman dolgozza fel a jármű az útegyenetlenségek és talajhullámok keltette lökéseket, másrészt meg kell gátolnia, hogy ezek átterjedjenek a vázra. Ez főként a nullapont-tartományban érvényes, amikor is csak a vezető és a szükséges felszerelés ró terhet a motorra. Ilyenkor általában csak a rendelkezésre álló rugóút egyharmada kerül igénybevételre. Erőteljes gyorsításkor ellenben keményebb rugózásra és csillapításra van szükség – hasonlóan, mint amikor úthibákon vagy talajhullámokon halad át a jármű. Akkor sem szabad felütniük a kerekeknek, ha szinte teljesen összehúzódnak a rugók. A fentieknek megfelelően progresszív rugó- és lengéscsillapító-jelleggörbéről beszélünk.
A BMW Motorrad progresszív rugóstaggal ellátott termékei megfelelnek ennek a kívánalomnak, hiszen progresszív tekercselésű rugókkal és a Paralever lengővillára ferdén felfogatott rugóstaggal készülnek. A rugó előfeszítése kényelmesen, kézi kerék segítségével hozzáigazítható a körülményekhez, például, amikor csak egyedül vagy amikor utassal és csomaggal kel útra a motoros. Az állítás fokozatmentesen, hidraulikus segédlettel történik.
A progresszív rugóstag emellett olyan lengéscsillapítással rendelkezik, amelyen a berugózás mértékével arányosan nő a nyomófokozati csillapítás keménysége is. Ezenkívül lehetővé teszi azt, hogy a mindenkori járműtípushoz és annak jellemző felhasználási területéhez igazodjon a húzó- és a nyomófokozati csillapítás karakterisztikája. A nyomófokozati csillapítás több mint 100 százalékkal, a húzófokozati 50 százalékkal növelhető.
A BMW Motorrad szabadalmaztatott lengéscsillapító rendszere funkcióját tekintve jelentősen eltér a hagyományos rendszerektől. A lengéscsillapító fő dugattyújával párhuzamosan segéddugattyú is mozog a hengerben, ezzel mintegy kiegészítő lengéscsillapító rendszert tartva fenn. A progresszív és a nem progresszív csillapítású rugóstagok is lehetővé teszik, hogy vezetési stílusához, valamint a tervezett használattól függően közútra vagy terepre hangolja be a motoros a húzófokozati csillapítást.
+ További információk