BMW F 800 R kéthengeres soros 800 cm3-es motorral.

A kéthengeres soros motoron a főtengely forgattyúcsapjának eltolása nulla fok. Ennek eredményeként a menetirányhoz képest vízszintesen beépített motor egyenletes gyújtássorrendben működik, ahol a főtengely minden egyes fordulatára egy munkaütem jut. Az így kapott hang szándékosan hasonlít a boxermotorokéra, amelyek szintén 360 fokos gyújtáseltolással működnek. Az egyenletes gyújtássorrend különösen kedvez a kiegyensúlyozott gázcserének, nagy forgatónyomatéknak és harmonikus működésnek. A dinamikus hajtás alapkövetelményei tehát teljesülnek.

A kéthengeres motoroknál szükségszerűen jelentkező első és másodrendű tömegnyomatékot egy korábban egyedülálló kiegyensúlyozó rendszer semlegesíti. A szokványos kiegyensúlyozó vagy ellensúlyozó tengelyek helyett a főtengely középső részén elhelyezkedő, pontosan meghatározott helyzetű ellensúlyokkal ellátott csuklós rendszer kompenzálja az oszcillációs tömeget: a főtengelyen található forgattyúcsappal szemben található excentertengelyhez kapcsolódik egy ún. kiegyensúlyozó hajtókar. Ez a hajtórúd egy kiegyensúlyozó lengőkarhoz csatlakozik.

+ További információk

A kinematika úgy lett megtervezve, hogy a kiegyensúlyozó hajtókar fel és le mozog a két hajtókarral ellentétes irányban. A viszonylag hosszú lengőkar általi vezetés miatt a hajtókar vége gyakorlatilag egyenes vonalú mozgást hajt végre. A hajtókar vége és a lengőkar között úgy oszlik el a tömeg, hogy a lengőmozgásból származó tömegerő ellensúlyozza a forgattyús hajtás oszcilláló mozgása (dugattyú- és hajtókarhányad) által gerjesztett tömegnyomatékot. Ez szinte teljesen megszünteti az első- és másodrendű tömegnyomatékot, ezért finoman jár a motor. Az elegáns kialakítás további nagy előnye az alacsony zajszint, amely a fogaskerekek vagy láncok jellegzetes működési zajának hiányára vezethető vissza.

Különleges műszaki megoldásaival a kenési rendszer is egyedülálló a kategóriában. A minőségrontás miatti veszteségeket csökkentendő, az F 800 sorozatba tartozó motorok részleges száraz karteres kenéssel rendelkeznek. A főtengelycsapágyból kibocsátott olaj a kiegyenlítő mechanika elkülönített járatába folyik. Innen olajszivattyú szívja ki és osztja szét a váltóban olajfúvókákon keresztül. A váltóból a forgattyúházba nyílásokon át belépő, valamint a hengerfejből a láncaknában lefolyó olaj a főtengelyház szabad területén, a hajtókartér körül gyűlik össze. Ez a szabad terület tehát beépített olajtartályként szolgál. Ebből a tartályból juttatja el egy második szivattyú az olajat a csapágyakhoz.

+ További információk

A BMW Motorrad F-sorozatának kéthengeres soros motorjában két, fogaslánc által hajtott, forgó felső vezérműtengely van. Ezek működtetik a hengerenként négy szelepet szelepemelőkön keresztül. A teljes szelepvezérmű rendkívül alacsony kopásnak van kitéve a nagy nyitólöket ellenére, ezáltal a karbantartások között eltelt időszak jelentősen hosszabb.
A BMW további tipikus jellemzői közé tartozik az elegykészítés, amely egy szívócsövön keresztüli üzemanyag-befecskendezéssel valósul meg BMS-KP-motorvezérléssel és két 46 milliméteres fojtószeleppel. A befecskendezési idő mellett a befecskendezési mennyiséget a motorvezérlés szabályozza az elektromos üzemanyag-szivattyú által alkalmazott nyomással a teljesítménykövetelmény szerint. Az üzemanyagrendszer olaj-visszavezetés nélkül működik, és csak a motor számára tényleg szükséges mennyiséget szivattyúzza. A továbbítás ütemének szabályozásával villamos energia takarítható meg, és az üzemanyagnyomás széles területen módosítható az optimális elegyképzés érdekében. Az elképzelés szabadalmakkal védett, ezért teljesen egyedi. A hozzáadott üzemanyag-mennyiség kiszámításához az ismert paraméterek, például a terhelés, sebesség és hőmérséklet mellett a kipufogógázban fennmaradó oxigéntartalom is felhasználásra kerül. A szükséges információkat a csonkok találkozása mögött elhelyezett oxigénérzékelő biztosítja. Ez alapvető fontosságú a kipufogógázok hatékony átalakításában standard háromutas katalizátorral.
A BMW Motorrad F-sorozatának kéthengeres soros motorjában két, fogaslánc által hajtott, forgó felső vezérműtengely van. Ezek működtetik a hengerenként négy szelepet himbaemelőkön keresztül. A teljes szelepvezérmű rendkívül alacsony kopásnak van kitéve a nagy nyitólöket ellenére, ezáltal a karbantartások között eltelt időszak jelentősen hosszabb.
A BMW további tipikus jellemzői közé tartozik az elegykészítés, amely egy szívócsövön keresztüli üzemanyag-befecskendezéssel valósul meg BMS-KP-motorvezérléssel és két 46 milliméteres fojtószeleppel. A befecskendezési idő mellett a befecskendezési mennyiséget a motorvezérlés szabályozza az elektromos üzemanyag-szivattyú által alkalmazott nyomással a teljesítménykövetelmény szerint. Az üzemanyagrendszer olaj-visszavezetés nélkül működik, és csak a motor számára tényleg szükséges mennyiséget szivattyúzza. A továbbítás ütemének szabályozásával villamos energia takarítható meg, és az üzemanyagnyomás széles területen módosítható az optimális elegyképzés érdekében. Az elképzelés szabadalmakkal védett, ezért teljesen egyedi. A hozzáadott üzemanyag-mennyiség kiszámításához az ismert paraméterek, például a terhelés, sebesség és hőmérséklet mellett a kipufogógázban fennmaradó oxigéntartalom is felhasználásra kerül. A szükséges információkat a csonkok találkozása mögött elhelyezett oxigénérzékelő biztosítja. Ez alapvető fontosságú a kipufogógázok hatékony átalakításában standard háromutas katalizátorral.
A kéthengeres soros motorral a BMW fejlesztőmérnökei a csúcsteljesítmény helyett szándékosan inkább az egyenletességre és a teljesítmény kiváló kiaknázására összpontosítottak. A hajtáslánc által kínált gyorsulás a sportos vezetők számára, míg a zökkenőmentes váltás és nagy nyomaték a nagy utazók számára nyújt élvezetes vezetést.
+ További információk

Még több technológia

spinner