Kéthengeres, 1250 köbcentiméteres boxer-motor (levegő és folyadékhűtéses) BMW ShiftCam változó szelepvezérléssel.
Egy új generációs boxermotornak új technológiára van szüksége: ez a BMW ShiftCam. Az eredmény még nagyobb teljesítmény az egész – különösen az alacsony – fordulatszám-tartományban, megnövelt hatékonyság, így még simább „járás“. A továbbfejlesztett boxermotornak köszönhetően a hagyományos boxer koncepció teljesítménye és forgatónyomatéka új szintre emelkedik. Az új hajtáslánc kiemelkedő teljesítményleadással és különösen kellemes hangzással ruházza fel a motorkerékpárt.
A lényeg.
A lényeg.
A BMW Motorrad első alkalommal alkalmazza szériamotorblokkban a BMW ShiftCam technológiát – ezzel a technikával szabályozza a szelepvezérlést és a szelepemelést a szívó oldalon. A technológia központjában egy egyrészes vezérműtengely áll, amely működtetett szelepenként két bütyök párral rendelkezik: egy rész- és egy teljes terheléses bütyök, mindkettő különböző és optimálisan megtervezett bütyökprofillal.
Zseniális kölcsönhatás.
Zseniális kölcsönhatás.
Amíg a részterhelésért felelős bütyköt a fogyasztás optimalizálásért és a sima járásért fejlesztették, addig a teljes terhelésért felelős bütyköt a teljesítményre hangolták. A szívó oldali vezérműtengely axiális eltolását felhasználva működteti a szívószelepeket a fordulatszám és a terhelés mértékének függvényében, tehát vagy a rész- vagy a teljes terhelésért felelős bütyökpár végzi a munkát. Ez a váltás - és így a rész- vagy a teljes terhelésért felelős bütyök használata - a vezérműtengely végén található váltó járatok és az elektromechanikusan működtetett aktuátor révén történik.
Hatékony égés.
Hatékony égés.
A bütyök geometria különböző kialakításának köszönhetően a szívószelepeknél is különbség figyelhető meg. Amíg a teljese terhelésért felelős bütyök maximális szelepemelést biztosít, addig a részterhelésért felelős bütyök csökkentett szelepemelést tesz lehetővé. A részterhelésért felelős bütyköknél a jobb és bal oldali szívószelepek ütemben és szöghelyzetben különböznek. Ez a fáziseltolódás a két szívószelep késleltetett és különböző mértékű nyitását eredményezi.Ennek az az előnye, hogy az égéstérbe áramló benzin-levegő keverék nagyobb mértékben örvénylik és hatékonyabban ég, ami végül az üzemanyag optimális felhasználását jelenti.
Optimális olajellátás, optimális üzemanyag-befecskendezők.
Optimális olajellátás, optimális üzemanyag-befecskendezők.
Ha megnöveled a teljesítményt és a forgatónyomatékot, akkor az olajellátást is optimalizálnod kell. Természetesen ez meg is történt: a két dugattyú az olajpermet révén alsó hűtéssel rendelkezik és a kenőrendszer változó olajszállítással lett felszerelve, így a fejlesztők optimális olajellátást biztosítottak minden motorozási körülményhez és minden menetprogramhoz. A BMS-O digitális motorvezérlés szintén új és fő jellemzői a teljesen szekvenciális befecskendezés, a kompakt kialakítás és az alacsony tömeg. A keverék előkészítéséért az elektronikus befecskendezés felel az 52 mm átmérőjű fojtószelepen keresztül. Az új kettős befecskendező szelepek még simább „járást“ és még jobb emissziós értékeket szavatolnak.
Közbenső tengely kompenzálja a rezgéseket.
Közbenső tengely kompenzálja a rezgéseket.
Ahogy az előző generiációs boxermotornál, az új hajtásláncnál is egy a főtengely sebességével járó egyensúlytengely küszöböli ki a nemkívánatos rezgéseket. Az egyensúlytengely üreges tengelyként került kialakításra, amelyen keresztül a tengelykapcsoló tengely egyidejűleg fut. Ez azt jelenti, hogy az új hajtás komfortosan és alacsony vibrációval működik a teljes motorfordulatszám tartományban. A robusztus, kéthengeres boxermotor tipikus alapjellemzői továbbra is fennmaradnak, míg a teljesítményadatok bizonyítják erejét. Az új generációs boxermotor maximális teljesítménye 100 kW (136 LE) hengerűrtartalma pedig 1254 cm3.