Egy új generációs boxermotornak új technológiára van szüksége: ez a BMW ShiftCam. Az eredmény még nagyobb teljesítmény az egész – különösen az alacsony – fordulatszám-tartományban, megnövelt hatékonyság, így még simább „járás“. A továbbfejlesztett boxermotornak köszönhetően a hagyományos boxer koncepció teljesítménye és forgatónyomatéka új szintre emelkedik. Az új hajtáslánc kiemelkedő teljesítményleadással és különösen kellemes hangzással ruházza fel a motorkerékpárt.
A BMW Motorrad első alkalommal alkalmazza szériamotorblokkban a BMW ShiftCam technológiát – ezzel a technikával szabályozza a szelepvezérlést és a szelepemelést a szívó oldalon. A technológia központjában egy egyrészes vezérműtengely áll, amely működtetett szelepenként két bütyök párral rendelkezik: egy rész- és egy teljes terheléses bütyök, mindkettő különböző és optimálisan megtervezett bütyökprofillal.
Amíg a részterhelésért felelős bütyköt a fogyasztás optimalizálásért és a sima járásért fejlesztették, addig a teljes terhelésért felelős bütyköt a teljesítményre hangolták. A szívó oldali vezérműtengely axiális eltolását felhasználva működteti a szívószelepeket a fordulatszám és a terhelés mértékének függvényében, tehát vagy a rész- vagy a teljes terhelésért felelős bütyökpár végzi a munkát. Ez a váltás - és így a rész- vagy a teljes terhelésért felelős bütyök használata - a vezérműtengely végén található váltó járatok és az elektromechanikusan működtetett aktuátor révén történik.
A bütyök geometria különböző kialakításának köszönhetően a szívószelepeknél is különbség figyelhető meg. Amíg a teljese terhelésért felelős bütyök maximális szelepemelést biztosít, addig a részterhelésért felelős bütyök csökkentett szelepemelést tesz lehetővé. A részterhelésért felelős bütyköknél a jobb és bal oldali szívószelepek ütemben és szöghelyzetben különböznek. Ez a fáziseltolódás a két szívószelep késleltetett és különböző mértékű nyitását eredményezi.Ennek az az előnye, hogy az égéstérbe áramló benzin-levegő keverék nagyobb mértékben örvénylik és hatékonyabban ég, ami végül az üzemanyag optimális felhasználását jelenti.
Ha megnöveled a teljesítményt és a forgatónyomatékot, akkor az olajellátást is optimalizálnod kell. Természetesen ez meg is történt: a két dugattyú az olajpermet révén alsó hűtéssel rendelkezik és a kenőrendszer változó olajszállítással lett felszerelve, így a fejlesztők optimális olajellátást biztosítottak minden motorozási körülményhez és minden menetprogramhoz. A BMS-O digitális motorvezérlés szintén új és fő jellemzői a teljesen szekvenciális befecskendezés, a kompakt kialakítás és az alacsony tömeg. A keverék előkészítéséért az elektronikus befecskendezés felel az 52 mm átmérőjű fojtószelepen keresztül. Az új kettős befecskendező szelepek még simább „járást“ és még jobb emissziós értékeket szavatolnak.
Ahogy az előző generiációs boxermotornál, az új hajtásláncnál is egy a főtengely sebességével járó egyensúlytengely küszöböli ki a nemkívánatos rezgéseket. Az egyensúlytengely üreges tengelyként került kialakításra, amelyen keresztül a tengelykapcsoló tengely egyidejűleg fut. Ez azt jelenti, hogy az új hajtás komfortosan és alacsony vibrációval működik a teljes motorfordulatszám tartományban. A robusztus, kéthengeres boxermotor tipikus alapjellemzői továbbra is fennmaradnak, míg a teljesítményadatok bizonyítják erejét. Az új generációs boxermotor maximális teljesítménye 100 kW (136 LE) hengerűrtartalma pedig 1254 cm3.